Voldemārs Maldonis
18.07.1870 – 22.02.1941
VOLDEMĀRS MALDONIS (1870-1941) ir dzimis Tirzas pagastā rentnieka ģimenē. Mācījies ar pārtraukumiem Tirzas,
Liezēres un Cēsu skolās. Cēsu pilsētas skolu beidzot, iegūst privātas
pirmmācības skolas skolotāja tiesības. Viņš strādā par palīgskolotāju Blomu
pagastskolā (1889-1892) un iepazīstas ar Smiltenes draudzes mācītāju Kārli
Kundziņu (1850-1937), kas viņu iedrošina teoloģijas studijām Tērbatas
Universitātē (1895-1900). 1900. gada decembrī Tērbatā Maldonis saņem graduēta studenta diplomu
un atgriežas Rīgā, kur dibina Pirmās šķiras sieviešu privātskolu – Maldoņa ģimnāziju
ar latviešu valodu un literatūru kā obligātiem priekšmetiem. Skolu vada līdz
1909. gadam. Paralēli skolotāja darbam Maldonis iesaistās Rīgas Latviešu
biedrības Zinību komisijas darbā, 1902. gadā to vada, atbalsta latviešu
konversācijas vārdnīcas izdošanu. 1909. gada 30. jūnijā Maldoni ordinē mācītāja
amatā, sākumā īslaicīgi kalpo Rīgā Jāņa draudzē (adjunkts: 1909. 7.06.-1909.
11.11.), tad mācītājs Lubānā (1909-1912) un Cēsīs sv. Jāņa pilsētas draudzē
(1912-1918), bet 1918. gada decembrī, vairoties no represijām, Latviju pamet. Paralēli
mācītāja darbam Cēsīs Maldonis ir arī ticības mācības skolotājs vairākās Cēsu
skolās. Pirmā pasaules kara sākumgados Maldonis aktīvi darbojas Cēsu bēgļu
apgādāšanas komitejā, kā arī Latviešu strēlnieku organizācijas komitejas Cēsu
nodaļā, Vidzemes Pagaidu Zemes padomē un 1917. gada vidū nodibinātajā Zemnieku
Savienības Cēsu nodaļā. 1918. gada 31. decembrī Maldonis ar kuģi izceļo uz Vāciju
– uz Štetīni, no turienes – uz Marburgu, apmeklē filozofijas un teoloģijas
kursus Marburgas universitātē pie vācu neokantieša profesora Paula Nātorpa
(1854–1924), viņa vadībā strādā pie darba „Die philosophische Grundlagen der
Sozialpädagogik Schleiermachers. I Teil: Schleiermachers Richtlinien für
die sozialpädagogischen Aufgaben des Staates” (Šleiermahera sociālpedagoģijas
filozofiskais pamats), kas pārtop doktora disertācijā. 1922. gada 18. martā Maldonis Marburgā saņem filozofijas doktora grādu. Latvijā Maldonis ir Vidzemes konsistorijas viceprezidents (1919. 26.09.-1921), aktīvi iesaistās LU Teoloģijas fakultātes
izveidē, kļūst par tās pagaidu dekānu (1920. 28.01) un Sistemātiskās teoloģijas
katedras vadītāju, docentu (1920-1922) un profesoru (1922-1940), saņem goda
doktora grādu (Dr. hon. causa) Prāgas evaņģēliskajā Husa Teoloģijas fakultātē
(1924) un goda doktora grādu teoloģijā (Dr.theol. hon. causa) Latvijas
Universitātē (1938). Kopš 1934. gada Maldonis strādā Baznīcu virsvaldē. 1940.
gada 1. jūlijā Maldonis aiziet pensijā un pārceļas uz dzīvi pie meitām
Mežaparkā, kur triekas ķerts mirst 1941. gada 22. februārī. Viņš tiek apglabāts
Cēsīs Brūžu Bērzaines kapsētā.
1893. gadā nāk
klajā pirmā Maldoņa publikācija – raksts “Par bērnu sodiem” žurnāla “Austrums”
3. numurā. Viena no nozīmīgākajām Maldoņa darbības jomām ir latviešu rakstnieku
reliģisko un ētisko uzskatu pētīšana, pievēršoties latviešu tautasdziesmu un
Poruka darbu analīzei:„Poruka reliģija”
(1922), „Poruka ētikas problēmi” (1923) un „Poruka uzskati par estētisko
audzināšanu” (1924). Balstoties Poruka stāstos, Maldonis cenšas piekļūt
viņa dziļākajām, līdz galam neapzinātajām dvēseles reliģiskajām kustībām un to
izraisītajām izjūtām un domām. Šādā ievirzē strādāt vēlāk turpina viņa
skolnieks Alberts Freijs. Maldonim ir būtiska loma latviešu lasītāju
iepazīstināšanā ar reliģijas fenomenoloģiju, jo īpaši - ar fenomenologa fan der Lēva (van der Leeuw, 1890–1950) pamatatziņām.Blakus zinātniskajiem darbiem, Maldonis
sarakstījis arī daudzus populārzinātniskus rakstus par reliģiskām, ētiskām un
filozofiskā tēmām, kā arī vairākas mācību grāmatas. Maldonis bija laikrakstu
"Kristīga Tautas Balss" (1935) un "Ceļš" (1935-40)
redkolēģijas loceklis, Skautu organizācijas vadītājs, Latviešu–čehoslovāku
biedrības vadītājs, darbojies Tautu Savienības veicināšanas biedrībā, bijis
„Latvijas Kultūras veicināšanas biedrība” goda biedrs. Maldonis ir saņēmis vairākus apbalvojumus.