Manu atmiņu blāvainā apvārsnī iznirst drukna auguma vīrs, smagām, bet ne neveiklām manierēm, ģērbies tumšzilā pilsētnieka uzvalkā, tīri noskuvies, īsiem matiem, vairāk apaļu, pabrangu, nekā kalsnēju seju. (..) Zeiboltu Jēkabu rakstnieku - mākslinieku nogalināja dzīve savā baudu un truluma zirnekļa tīklā. Bet kas skatījies nelaiķa dvēselē, kas zin pateikt, ar kādām iekšējām cīņām norisinājās šī dzīves traģika. Pret rakstnieku Zeiboltu Jēkabu dzīve ir bijusi skarba pamāte.
Līgotņu Jēkabs. Ar saknēm dziļi dzimtenes zemē. Ritums, nr.1 (1925), 35.-36.lpp.
Zeibolts ir spilgts reālists ar tieksmēm uz naturālisma pusi. Naturālistiskais reālisms, kā zināms, bija 90gadu ideoloģija sakarā ar šo gadu saimniecisko krīzi un sociālām pārvērtībām, kuras šī krīze atnesa. Tās bija jauna skaņas mūsu literatūrā (..) Zeibolts ir tiem laikiem novators, kura darbu iespiešana tāpēc arī piekrīt jaunajiem, drosmīgajiem izdevumiem "Dienas Lapai"un "Mājas Viesa Mēnešrakstam". Tomēr rakstnieks pieder nevien tam laikmetam, kad viņš raksta, bet arī tiem gadiem, kad veidojies viņa pasaules uzskats. Tāpēc arī Zeibolta darbos pa labai tiesai atspoguļojas vēl 80gadu psihe, dziestošās vecromantikas caurausta (..). No laucinieku vidus cēlies, lauku dzīvi iemīļojis un tanī iesakņojies, Zeibolts tēlo galvenā kārtā tikai šo dzīvi, pārceldams viņas augstākās garīgās intereses retumis uz kādu tuvāko mazpilsētiņu - apriņķa pilsētu. (..) Savu darbu centrā Zeibolts nostāda galvenā kārtā lauku inteliģenci, skolotājus, rakstvežus, muižu ierēdņus, reizēm arī mācītājus un ārstus. (..) Pašaurā izglītība un lauku dzīves apstākļi uztur Zeiboltā rosīgu ziņkāri un atļauj koncentrēties uz sīkiem novērojumiem, bet neattīsta slēdziena dziļuma (..). Zeibolts dažos darbos tuvojas Blaumaņa radītiem tēliem. Tādas vietas ir viņa spēcīgo raksturu tēlojumi (..). No mūsu jaunākiem rakstniekiem Zeiboltam zināma kopība ar Jaunsudrabiņu vienā daļā viņa sieviešu tipu. Tās ir parupjās, baudkārās un patmīlīgās sieviešu dabas. (..) Turpretī savu stāstu fabulas risinājumā Zeibolts tuvinās Purapuķem.
Jānis Akmens. Zeiboltu Jēkabs. Latvju Grāmata, nr. 1 (1925), 8.-11.lpp.
..sižets ņemts no
Smiltenes apkārtnes dzīves. “Zelta Emma” attēlots patiess notikums loberģiešos (“Rīta
Salna” – Smiltenes Ūdros), “Baronā Bundulī” zīmēts Mēru bij. Dzimtkungs fon Cekels,
par kuru daudz jautru anekdotu vēl tagad klīst šejienes ļaudīs. Zebolts –
Iekaru Ješka, kā viņš saucās un tika saukts, bija labs paziņa Vilku, Bānūžu un
Loberģu krogos. Dažreiz Plāņu skolā sestdienā darbu pabeidzis, aizgāja uz
Bānūzi un skolā ieradās tikai pirmdienas rītā. Protams, audzinātājam tas
nepiedodami, bet rakstniekam izdevīgi raksturīgu tipu atrašanai.
P.G. Zeiboltu
Jēkaba piemiņas diena. Smiltenes Ziņas. Nr.13 (29.03.1935).
"Caurie ziedi" acīmredzot radušies Gogoļa "Mirušo dvēseļu" ietekmē. Kā Čičikovs "dvēseles"pirkdams, apbraukā dažādus muižniekus, katra dīvainībām un īpatnībām elastīgi piemērodamies, - tā skolotājs Sveķītis, savai ievēlēšanai pagasta runas vīru balsis mangodams, apstaigāa visus šos vīrus, tāpat katram izdabādams, sevi no dažādām pusēm izdevīgi rādīdams. Gogoļam apbrīnojami krievu tipi, Zeiboltam īstajā komikā tverti latviešu cilvēki.
No: Pēteris Ērmanis. Zeiboltu Jēkabu pieminot. Latvija, nr. 10 (04.02.1950).
Zeiboltu Jēkabs zināmos virzienos radniecīgs Deglavam un Janševskim. Līdzīgi tiem abiem viņš mīl plašas dzīves ainas ar zīmīgiem tipiem: ar Deglavu viņu saista nesaudzīgie negatīvo parādību tēlojumi, ar Janševski - tieksme uz juteklisku erotiku. Tomēr viņam pietrūkst abu šo rakstnieku "lielās elpas", un psiholoģiskā analīzē viņu pārspēj arī 90to gadu "domīgais reālists" Pērsietis.
Andrejs Johansons. Latviešu literātūra. Stokholma: Trīs Zvaigznes, 1953, 199.lpp.
Zeibolts nav ne noskaņu rakstnieks, ne arī dziļš psihologs, viņa raksturīgā tēlojuma iezīme - humors ar tieksmi uz karikatūru vai slēptu izsmieklu. (..) Zeiboltam vērojams visai spriegs, vietumis pat dramatiski saasināts vēstījuma ritms ar efektīgu, emocionāli piesātinātu nobeigumu, visbiežāk - aforisma vai asprātīgas sentences veidā. Šāds nobeigums - raksturīgs noveles žanra kompozīcijas elements - atbilst arī rakstnieka vitalitātei, viņa pozitīvajam pasaules skatījumam. Zeiboltu gan interesē dzīves dažādās grimases, tās viņš nereti atveido visā to kailumā un skarbumā, tomēr beigās negācijām meklē izlīdzinājumu vai arī tās pārvērš nevainīgā jokā. Zeibolts ir pirmais latviešu rakstnieks, kurš īsprozā rakstura individuālajam zīmējumam visbiežāk izmanto paradoksālu situāciju (noveles "Šaubīgā niedra", 1899; "Zemdabis laimē", 1901), ienes tajā kaut ko no Gogoļa groteskas ("Vadātājs", 1901). Kompozicionāli savdabīgs ir Zeibolta stāsts "Godības skudrājos" (1900) (..) Visai paradoksālās situācijas, maksimāli telpā un galvenokārt laikā satuvinātais vēstījums ir novelistisks. Turpretim epilogam, kas atklāj sižeta attīstības tālākās perspektīvas, ir stāsta, pat garā stāsta iezīmes.
Benita Smilktiņa. Novele. Stili, virzieni, personības latviešu novelē (līdz 1945. gadam). Rīga: Zinātne, 1999, 31.-32.lpp.
Apbalvojumi
1895: IV Vispārīgo dziesmu un deju svētku Svētku komitejas rīkotajā lugu konkursā godalgota Zeiboltu Jēkaba luga "Mājas naids", piešķirot 200 rubļus. Naudas trūkuma dēļ rakstnieks prēmiju nesaņem.
Par to sīkāk: Zeiboltu Jēkaba vēstule "Mājas naida" lietā. Burtnieks, nr. 10 (1933), 806.-807.lpp.