LITERĀRĀ DARBĪBA
Dzejoļu krājumi, dzejojumi, poēmas
1895: "Pirmie akordi" (dzejoļu krājums iznācis neilgi pirms semināra beigšanas ar Teodora Zeiferta palīdzību)
1899: "Rekviēms" (poēma; sākotnēji publicēta periodikā,1912. gadā grāmatā)
1901: "Atraitnes dēls" (poēma; sākotnēji publicēta periodikā, 1912. gadā grāmatā)
1911: "Fantāzija par puķēm" (poēma)
1912: "Uz saulaino tāli" (poēma)
1913: "Dzīves simfonijas" (dzejoļu krājums)
1918: "Via dolorosa" (dzejoļu krājums)
1918: "111 lirisku dziesmu" (dzejoļu krājums)
1921: "Tāli taki, tuvi tēli" (dzejoļu krājums)
1921: "No nakts līdz rītam" (dzejoļu krājums)
1922: "Baladas un baladeskas" (balādes)
1925: "Mūzas mirkļi" (dzejoļu krājums)
1928: "Zeme un zvaigznes" (dzejoļu krājums)
1928: "Kauja pie Saules" (poēma)
1934: "Tālie krasti" (dzejoļu krājums)
1934: "Tā zeme ir mūsu" (dzejoļu krājums)
1934: "Skanošās āres (dzejoļu krājums)
1934: "Kūri pie Rīgas 1210. gadā" (poēma)
1935: "Par tēvzemi un brīvību" (balāžu un poēmu krājums)
1937: "Pretim saulei" (dzejoļu krājums)
1937: "Ko Palestīnas palmas šalc" (reliģiska dzeja)
1939: "Lilijas sniegā" (dzejoļu krājums)
1940: "Slavenā sengrieķu varoņa Herkuļa dzīve un darbi" (sengrieķu teiku pārdzejojums)
Proza
1924: "Saule un smiltis" (stāsti un tēlojumi)
1924: "Mildas ziedoklis" (tēlojumi)
1937: "Selgā" (stāsts)
Autobiogrāfiskā proza
1901: "Mazā Anduļa pirmās bērnības atmiņas"
Dzeja bērniem
1921: "Eža kažociņš"
1923: "Vītola stabulīte"
1923: "Ziedu bārslas"
1930: "Kad Ziemsvētki pievārtē"
1933: "Pasaciņu šūpulītis"
1935: "Zaķīšu pirtiņa"
1937: "Brīnumstabulīte" (dzejojums)
1939: "Rūķīšu grāmata"
Satīra
1922: "Sonetas ar ragiem un Trioletas ar nagiem" (krājumā apkopota asa, bet nevienmērīgas kvalitātes satīra, ar kuru 20. gadsimta 20. gadu sākumā Plūdons vērsās pret daudziem rakstniekiem)
Kopoti raksti
1939: "Kopoti daiļdarbi" 4 sējumos (uzskatāmi par patstāvīgu darbu, jo daudzi dzejoļi šeit jaunā redakcijā, tikai krājums "No Nakts līdz Rītam" saglabājis savu sākotnējo uzbūvi)
1974–1978: "Raksti" 3 sējumos
Literārās darbības raksturojums
Baltijas skolotāju semināra studiju laikā Plūdons intensīvi apguvis literatūras teoriju, no 1892. gada apzināti veidojis daiļrades laboratorijas, dzejas tehnikas piezīmes, kurās tiecies izstrādāt savas literārās darbības programmu.
1895. gada maijā laikraksta "Mājas Viesis" literārajā pielikumā publicēti pirmie dzejoļi ar pseidonīmu Plūdons.
Strādājot par skolotāju Bigauņciema pagastskolā, turienes jūras piekrastes vides vērojumi realizējās dzejojumā "Divi pasaules" (1899), stāstos "Selgā" (1898), "Jūrmalas leģenda" (1899, visi periodikā) u. c.
Gadsimtu mijā Plūdons kļuva slavens ar dzejojumu "Rekviēms" (1899), spilgtu traģēdijas žanra paraugu, un poēmu "Atraitnes dēls" (1901, abi periodikā), tolaik izcilāko darbu latviešu liroepikā. Autobiogrāfisks raksturs ir darbam "Mazā Anduļa pirmās bērnības atmiņas" (1901 ar nosaukumu "Taivas ciems"), ar to Plūdons pieteica sevi bērnu literatūrā.
1905. gada novembrī Plūdons piedalījās skolotāju kongresā, kur nolasīja dzejoli "Atmoda", viņš tika ievēlēts par skolotāju biroja locekli.
Akcentējot zemapziņas lomu jaunrades procesā, Plūdons sarakstījis nozīmīgus intuitīvisma darbus – psihodrāmas "Baigi" (1903), "Rēgi" (1908, abas periodikā) un poēmu ritmizētā prozā "Fantāzija par puķēm" (1911), kuros instinktu, vīziju un halucināciju pasaule atklāta augstā mākslinieciskā pakāpē.
Liroepiķa talantu Plūdons apliecināja ar simbolisko poēmu "Uz saulaino tāli" (1912); tajā putnu tēlos atveidota 1905. gada notikumu alegorija. 1913. gadā iznāca liroepikas grāmata "Dzīves simfonijas", ar kuru Plūdons kļuva par izcilāko balādes meistaru latviešu literatūrā (balādes "Dūkņu sils", "Jumis - atriebējs", "Salgales Mada loms", "Tīreļa noslēpums").
1918. gadā iznāca krājums "Via dolorosa", tajā – kara bēgļu dzīves tvērums, kara šausmas un ilgas pēc brīves. Labākajā patriotiskās dzejas krājumā "No Nakts līdz Rītam" (1921) Plūdons atainojis tautas ceļu uz Latvijas brīvvalsti no 1906. līdz 1919. gadam. Otrs būtiskākais Plūdoņa dzejas atzars – dabas lirika. Veiksmīgākais šajā žanrā – krājums "111 lirisku dziesmu" (1918), kurā apkopota galvenokārt dabas impresiju un mīlas lirika.
20. gadsimta 20.–30. gados Plūdons izkopa sev raksturīgo dzejas stilu, galvenie kvalitatīvie sasniegumi bija viņa bērnu dzeja, balādes, daži meditatīvās dzejas un vairāki patriotiskās dzejas darbi ("Dziesma brīvai Latvijai", "Tev mūžam dzīvot, Latvija" u. c.). Augstu līmeni Plūdons saglabāja dabas un lokālpatriotiskajā dzejā. Šai laikā praktiski visi izdotie krājumi kārtoti pēc žanriski tematiskā principa – "Tāli taki, tuvi tēli" (1921), "Mūzas mirkļi" (1925), "Zeme un zvaigznes" (1928), "Tālie krasti", "Tā zeme ir mūsu", "Skanošās āres" (visi 1934), "Pretim saulei" (1937), "Ko Palestīnas palmas šalc" (1937, reliģiskā dzeja) – daudzās grāmatās atkārtojās agrākajos krājumos publicētie dzejoļi, kā arī ievietoti atdzejojumi.
Vēsturisko balāžu un poēmu krājums "Par tēvzemi un brīvību" (1935) un grāmatas "Via dolorosa", "No nakts līdz rītam" – vienīgie krājumi, kas veidoti pēc vienotas tematikas.
1939. gadā Plūdons apkopoja mīlas dzeju krājumā "Lilijas sniegā".
SABIEDRISKĀ UN POLITISKĀ DARBĪBA
Piedalījies 1905. gada skolotāju kongresā.
1917. gada aprīlī piedalījies bezzemnieku kongresā Valmierā; šai laikā tapa dzejolis "Latvju himna" ("Mēs gribam būt kungi").
1917. gada jūnijā uzstājies skolotāju kongresā Tērbatā, ievēlēts Latvijas Skolotāju savienības valdē. Rudenī ievēlēts Valkas apriņķa skolu nodaļā, Plūdons kļuvis par Iskolata darbinieku, taču viņš nevarējis pieņemt sarkano teroru, atteicies no sadarbības ar lieliniekiem.
Pēc 1934. gada 15. maija apvērsuma publicēja vairākus dzejojumus Kārļa Ulmaņa atbalstam, kas mākslinieciskā ziņā tomēr nespēja pārspēt viņa agrāko veikumu.
ĀRZEMJU AUTORU DARBU TULKOJUMI
1907: Ž. E. Renāns "Jēzus dzīve"
1908: F. Nīče "Tā runāja Zaratustra" (atkārots izdevums 1938. gadā ar plašu Plūdona ievadu)
1910: L. Lencs, drāma "Salna pavasarī"
1913: krājums "Modernā vācu lirika"
1923: "Leišu daiņas"
1925: Allegro (P. Solovjovas) "Lapsas Kūmiņa dēkas"
Tulkojis arī daudzus citus J. V. Gētes, H. Heines, F. Šillera, R. M. Rilkes, F. Nīčes, A. Puškina, M. Ļermontova u.c. dzejnieku darbus.
SASTĀDĪTIE KRĀJUMI UN GRĀMATAS
Dzejas antoloģijas
1900: "Dzīve un dzeja" (pārstrādāts un papildināts izdevums 1923. gadā)
1903: "Jaunības dzeja"
1905: "Skolas dzeja" (1–4)
1906: "Dzejas pērles" (1–5)
Dzejoļu un aforismu krājums
1908: "Balva"
Mācību grāmatas
1905: "Deklamācija jeb daiļlasīšana" (atkārtots izdevums 1913. gadā)
1908–1909: "Latvju literatūras vēsture" (1–2)
1910: "Pirmais vadonis praktiski teorētiskā latvju valodas mācībā"
Hrestomātija
1907–1912: "Latvju rakstnieki" (1–4)
Sarakstījis grāmatu "Mīlestības dziesminieks Esenberģu Jānis" (1910).
Kopā ar A. Daugi izdevis "Mūsu lasāmo grāmatu" (1–4, 1923–1924), sakārtojis Esenberģu Jāņa "Kopotus rakstus" (1–3, 1924) un kopā ar Jāni Misiņu – Jāņa Poruka "Kopotus rakstus" (1–10, 1924–1925).
RECEPCIJA
Daudzi Plūdoņa dzejoļi izmantoti par dziesmu tekstiem.