Vitolds Valeinis par Seimaņa Putāna dzeju"Daiļrades pirmajam posmam piemīt
elēģisms, skumju un asaru, varētu teikt, kults. Tas izaug no agrīnās dzīves
pieredzes – slimība, tad – vienatnība, ģimenes dievticība, izjūtu saistība ar
dabas norisēm. Daudz iejūtīgu dabas dzejoļu un plašs dabas ainu izmantojums
intīmu pārdzīvojumu izpausmei. [..] Še gan sastopamies ar dažiem valodas un
ritma negludumiem, taču kopumā vienotais pārdzīvojuma strāvojums ir
pārliecinošs un iespaidīgs. Šādā izjūtā un stilā rakstītus dzejoļus atrodam arī
pēc 1920. gada, kaut arī tad visumā pārsvaru pār meditējošo gūst manifestējoši
oratoriskais stils. [..] Lūzums S. Putāna literārajā biogrāfijā notiek 1919.
gadā. Deklaratīvi un programmatiski dzejnieks to izsaka dzejolī "Lai sōc skanēt
cytas dzīsmes" (1919), kas liecina par atteikšanos no agrīnās sentimentāli
romantiskās dzejas, kuras centrā, runājot paša dzejnieka vārdiem, bija "dabas
jaukumi" un "mīlestības jaukumi", kā arī dziesmas par dzimteni un svešumu. [..]
Kā redzams, līdz ar pozīcijas maiņu mainās arī stils: no maigi plastiska uz
retoriski deklaratīvu. Šī sociālā dūšināšanās un citu dūšināšana, vienota ar
naivu ticību gaišajai, Marksa paredzētajai nākotnei, pārņem tikpat ka visu S.
Putāna dzeju 20. un 30. gados. Saukļi skanīgi, bet dzeja vāja."
Valeinis, Vitolds. Atklāti
pasakāmais par Seimaņi Putānu viņa simtgadē. Varavīksne. Rīga: Artava,
1992, 113.–115. lpp.
Miķelis Bukšs par Seimaņa Putāna dzeju un politiskajiem uzskatiem"S. Putāna dzejōs najyut skaudeibas un naida, najyut
ceiņas un atrībribas, bet tikai ilgas pēc taisneibas, pēc dzeibes syltuma, pēc
mīlesteibas. "Myusu laime mīrā svātā, kur nav vītas skaudeibai," soka
S. Putāns, un ar tū vysu jys rōda, cik lelā mārā jymā mōjoj syltī, latgalisko
sirds un tōs lobōkī tykumi.Ka jys sovā laikā nūsasvēre uz kreisū pusi, zaudēja
daudz nu sovas dzidrōs ticeibas pasauļam, lobojam un pasauļa taisnieigumam,
meklēja idealus maļdeigūs lozungūs, tū jam navarēs pōrmest. Jys beja dzeives
pabērņs ar maigu, leidzjyuteigu sirdi, kuru skorbō ikdīna ōtri samola un dzyna
izmysumā. Jam ir tryucis labvēļu un dzeives atbolsta, un tū jys ir meklējis,
klaidējīs, bet meklējis un ticējis vysu myužu. [..] S. Putāna dzeju forma ir
vīnkorša. Pat atskaņas jys ir lītojis na pōrōk bīži. Nikaidu retorisku rūtōjumu
jam nav. Vysur tautas poezijas vīnkoršeiba. Bet ari tōs jys nav imitējis. Jys
bīži lītoj pagaru stōstejumu, kas kaitej lirikai, bet jys ir patīss un
sirsneigs kai bārns; vyss jam ir sovs, un ar tū ari jō bīži vīn nagludo volūda
ir aizraunūša un īspaideiga. Jys ir talants un personeiba par sevi, kurai
borgais liktiņš nav devis eistu izaveidōšonas īspēju. Bet ari nu tō jau zynomā
mārā nūsavacōjušō materiala, kū jys sovā lelajā produktivitatē ir devis, vēļ
tagad varātu radeit skaistu izlasi, kas lobā redigējumā saisteitu ari moderni
izgleitōtu laiseitōju vysōs apryndōs."
Bukšs, Miķelis. Latgaļu literatūras vēsture. Minhene:
Latgaļu izdevnīceiba, 1957, 483.–484. lpp.