Klausoties tautas daiņas, Tev tautas gars iededzās krūtīs:
Tautīgas rotiņas Tu sāki iz gruvešiem rakt.
Skolas sāki tautiski celt, kā tagad neviens vairs.
Latviešu valodas gars nāvē vēl smaidīja Tev.
Auseklis. Ozolu vaiņaki slavenu vīru kapiem. 1874/75. Kad Latviešu literārā biedrība savu statūtu ietvaros varēja ķerties pie ieplānotā uzdevuma - rūpēties par latviešu - vācu vārdnīcas izdošanu - un bīskaps Karls Kristians Ulmanis, būdams jau visai cienījamā vecumā, 1868. gadā pašaizliedzīgi apņēmās pilnveidot J.Neikena savāktos materiālus un sagatavot iespiešanai derīgu manuskriptu, es daļēji ar Latviešu literārās biedrības aizbildnību, daļēji ar savu līdzdalību varēju ar šo godājamo vīru pastāvīgā vēstuļu apmaiņā apspriest dažādus neskaidrus jautājumus un izteikt savu spriedumu. Vēlāk uzņēmos izskatīt arī atsevišķas manuskripta loksnes. Vajadzīgā materiāla savākšanā daudz palīdzēja mācītāji un tautskolotāji, kā arī Valkas un Irlavas semināra skolotāji un skolnieki. Leksikogrāfiskie darbi nebija pa spēkam vienam atsevišķam cilvēkam. Kad 1871. gadā nāve aizsauca Ulmani, darba iespiešana jau bija gandrīz pabeigta. Vēl mazāk spēju piedalīties pie vārdnīcas sastādīšanas, ko Ulmanis bija jau iesācis un Kalsnavas prāvests Dēbners un Lejasbārtas mācītājs G.Braše pabeidza.Augusts Bīlenšteins. Kāda laimīga dzīve. Rīga, 1995, 204. lpp.Latviešu Draugu Biedrības līdzdibinātājs, šai biedrībā no paša pirmā gada daudz strādājis, idejas dodams un tās aizstāvēdams un realizēdams, valodu piekopdams, dažādas latviskas grāmatas izdodams un vairākus gadus biedrībā par viņas Vidzemes direktoru nokalpodams. Sevišķi liels latviešu valodas un dzejas draugs un cienītājs viņš bija. Jau 1823.gadā viņš turēja Rīgas apriņķa mācītāju sapulcē ievērojamu priekšnesumu par latviešu tautas dziesmām. Viņš arī pirmais uzaicināja vispārību uz tautasdziesmu krāšanu, izlaizdams atklāti lūgumu (Magazin III, 1831) nākt viņam talkā šai krāšanas darbā (..). "Es pats esmu sarakstījis labu tiesu šo dziesmu - Ulmanns uzaicinājumā sacīja, - citi arī jau snieguši palīdzīgu roku un drīkstu apgalvot, ka iznākums nevarēs būt neinteresants. Jau tamdēļ vien ne, ka katrā tautas dzejā slēpjas īpaša vērtība un ka šīs dziesmas - ziņģes (vismaz liela daļa no tām) viegli vien var būt vienīgais, kas latviešu tautai uzglabājies no viņas senajām dienām" (..). Tālāk jāzin, ka Ulmanns nodibināja Tērbatā 1839. gadā mācītāju organu "Mittheilungen und Nachrichten", ko viņš novadīja 15 gadus. Arī liels skolu draugs un veicinātājs un no 1844.-56.g. Vidzemes skolu padomnieks bija Ulmanns. 1848. gadā nodibināja skolotāju konferences (..). Ulmanns patiešām bija viens no tuvākajiem un latviešiem viscaur labvēlīgiem gariem mācītāju un vispārim visu vācu vīru aprindās.
Āronu Matīss. Latviešu Literāriskā (Latviešu Draugu) Biedrība savā simts gadu darbā. Rīga: Gulbis, 1929, 304.-306. lpp.Tirgotāja dēls, mācītājs, zinātnieks, administrators, bīskaps, bet pār visām lietām - brīnišķīgs cilvēks un pie tam latviešu draugs, draugs arī latviešu valodai un dzejai. Savā garajā un darbīgajā mūžā viņš ir agri sācis interesēties par latviešu lietām, gādājis latviešiem skolas grāmatas, pat astronomiju, domājis agrāk nekā citi par latviešu skolotāju semināru, sacerējis latviešu dziesmas un beidzis savu dzīvi ar latviešu - vācu vārdnīcas korektūrloksni rokās. Ludis Bērziņš. Greznas dziesmas. Rīga: Zinātne, 2007, 149. lpp.Ulmanis pārņēma no [Ferdinanda] Valtera [skolotāju] semināra pārraudzību. Ulmaņa vadībā virsvalde izstrādāja projektu jauniem skolu likumiem, kas tika ietverti 1849. gada Vidzemes zemnieku likumā, un konsekventi iestājās ne tikai par semināra statusa nostiprināšanu likumdošanas ceļā, bet ietvēra projektā arī nosacījumu, ka latviešu valoda nevar būt vienīgā mācību valoda, ja semināristiem grib dot pietiekami daudzpusīgu izglītību (..). Ulmanis ziņojumā landtāgam uzsvēra, lai, ieguvuši izglītību, zemnieki neatsvešinātos no savas kārtas, jāgādā par īpaši sagatavotiem skolotājiem draudzes skolām. 1855. gadā Vidzemes skolotāju sapulcē Ulmanis turklāt iestājās par vācu valodas mācīšanu draudzes skolās, jo tas ir vienīgais ceļš, kā zemnieku bērni var iegūt plašāku izglītību (..). Ulmanis rakstīja, ka skolotāju konferences Turaidā uzskatāmas par brīvu un privātu skolotāju pasākumu, ko viņš uzņēmies organizēt, uz tām neviens netiek aicināts, un ikviens var ierasties. Būs labāk, ja tās tiks organizēti noturētas, nevis skolotāji to darītu paslepus. Virsvalde 1851. gada 24. februāra sēdē atbalstīja Ulmaņa iniciatīvu un Turaidas konferenču tālāku darbību. Tostarp virsvalde uzsvēra, ka jādomā par kādas zemnieku daļas izglītību tālāk vācu mācību iestādēs, lai "tēvzemei neietu zudumā atsevišķu indivīdu spējas."Vija Daukšte. Vācbaltiešu elites skolu politika un tautas izglītība Vidzemē 19. gadsimtā. Rīga: LNB, 2021, 166.-167., 169. lpp.