Par Harija Gāliņa daiļradi
"Viena no galvenajām Gāliņa dzejas tēmām ir jūra, dzimtās Kursas daba un ļaudis,
atziņas par cilvēka dzīves gājumu, atbildību un esības jēgu, par mīlestību
un nāvi. Būtisku dzejas daļu veido mīlestības dzejoļi, pirmajos krājumos
tie vairāk tradicionāli, pat didaktiski un frāžaini, vēlāk iegūstot
apcerošāku, filozofiskāku skanējumu, neizslēdzot arī drastiskumu un
ironiju. Nozīmīgai dzejas daļai pieskaitāmi mātei un mirušajiem draugiem
veltītie darbi, kuros līdzās smeldzīgām atmiņām un zaudējuma sāpēm par
galvenajām kļūst pārdomas par nezūdošām garīgām vērtībām. Gāliņa dzeja piesaista
ar izteiksmes savdabību, tā ir paskarba, pat raupja, daudz lietoti
dialektismi, apvidvārdi, profesionālismi.
Nozīmīgākais Gāliņa literārais devums ir autobiogrāfiskās prozas cikls, ko
veido stāstu un noveļu krājumi "Nāves ūtrupe" (1968), "Karūsām jāķer
līdakas" (1972) un garais stāsts "Jāsēj rudzi" (1976). Atsevišķus,
pabeigtus ciklus veido gan katrs krājums atsevišķi, gan visi kopā, tos
mākslinieciskā veselumā apvieno Hažus tēls. Krājums "Nāves ūtrupe" ir vēstījums
par 2. pasaules kara notikumiem varoņa dzīvē, krājumā "Karūsām jāķer
līdakas" stāstīts par gaitām pēckara periodā līdz 1947. gadam. Garā stāsta
"Jāsēj rudzi" darbība norisinās 50. gadu vidū. Cikla māksliniecisko veselumu
veido vēstījums "es" formā un galvenā varoņa vienotais pasaules skatījums.
Gāliņš pārliecinoši parādījis Hažus uztveres un pasaules skatījuma evolūciju 20
gadu ilgā laikposmā. Viņa izaugsme no naiva, bērnišķīga puišeļa līdz
daudz pieredzējušam un pārdzīvojušam cilvēkam ir veselas paaudzes
likteņstāsts. Ciklam raksturīgs neizskaistināts, neidealizēts, bet
godīgs un patiess tēlojums, kas piešķir Gāliņa prozai īpašu skarbumu un
dokumentālu patiesumu. Savdabību rada bērna skatījums uz karu, nereti
dzīves un sabiedrības "melnās puses", pat padibeņu tēlojums. Gāliņa prozā par
noteicošo nereti kļūst gadījums, apstākļu sakritība, arī indivīda paša
izveicība. Ciklam cauri vijas jēdzienu "karš" un "bērns" krasais
pretnostatījums, nesavienojamība. Gāliņa prozai raksturīgi bagātīgi
izmantoti valodas izteiksmes līdzekļi, dialektismi vides un personāžu
raksturojumā, daudz sakāmvārdu un parunu. Arī stāstu krājuma "Laivas
lellis" (1978) liela daļa darbu tieši vai netieši saistīta ar karu,
pievēršanās šodienas tematikai te radusies kā dabisks turpinājums
līdzšinējai prozai."
Dombrovska, Baiba. Harijs Gāliņš. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. R.: Zinātne, 2003.
Par stāstu krājumu "Nāves ūtrupe" (1968) “Gāliņa raksturīgākā īpašība ir viņa lielā vēlēšanās stāstīt, stāstīt skaļi, stāstīt dūšīgi ar nepārprotamu žestu un dialektiku. Sižeti un perspektīva ir izvēlēti tādi, lai dotu maksimālo drāmatisko kontrastu: kaŗš skatīts ar pusaudža acīm, kuŗa veselīgā vitālitāte, panaīvā objektīvitāte asā kontrastā izceļ pieaugušo aizraušanos kaŗa bezjēdzībā.”
Silenieks, Juris. Trīs no viņpuses. Jaunā Gaita, nr. 77, 1970.
“Autors prot labi izkārtot notikumus un faktus vajadzīgā secībā, nostādīt cilvēkus un viņu attieksmes blakus un pretstatā, atļaujot secinājumus izdarīt lasītājam pašam. Stāsti, kuros Gāliņš rāda tieši priekšpilsētu un tās iemītniekus, liek domāt, ka vārds “hronikas” nav iekļuvis apakšvirsrakstā gadījuma pēc. Tie patiešām ir it kā hronista stilā ieturēti vēstījumi, kuros atklājas nomales laužu dzīve, raksturi un savstarpējās sadursmes. Arī laika ziņā autors paplašina šo darbu robežas: ja pārējos stāstos tēlotie atgadījumi notiek Lielā Tēvijas kara apstākļos, tad “forštates hronikās” H. Gāliņš atkāpjas uz 30. gadu beigām, izpētī savu varoņu priekšvēsturi, tad parāda viņu metamorfozas pirmajā padomju varas gadā un finālā – viņu likteni kara sākuma dienās vai nedaudz vēlāk (..) Īpašu uzslavu H. Gāliņš pelnījis par kuplo leksiku un frazeoloģiju. Viņš veiksmīgi izmanto provinciālismus, barbarismus un citus retāk sastopamus leksikas resursus. (..) .. kā mākslinieka liecībai par savas paaudzes zēnību, kas pavadīta kara skarbuma un briesmu atēnā Harija Gāliņa grāmatai latviešu padomju šodienas prozā ir sava vieta. “Nāves ūtrupes” iznākšana ir iepriecinošs notikums mūsu literārajā dzīvē, tā uzskatāma par sasniegumu Lielā Tēvijas kara gadiem veltīto daiļdarbu klāstā. Vienlaikus mūsu rakstniecībā piesakās savdabīgs, jau stipri izkristalizējies stāstnieka talants.”
Čākurs, Jānis. Sešpadsmit stāsti. Cīņa, 25.08.1968.