Par darbību kritikā un prozā
"Ar kontrastu poētikas palīdzību G. Berelis nereti ļāvis jaunā gaismā ieraudzīt arī latviešu un pasaules literatūras kopsakarības. Nevar sacīt, ka literatūrzinātne Latvijā nebūtu interesējusies par šiem jautājumiem. Tomēr nereti ārzemju literatūras speciālisti iztirzājuši interesantas sakarības, izliekoties, ka uz latviešu literatūru kā atpalikušu un provinciālu tās nekādi neattiecas. Savukārt latviešu procesu analizētāji, starptautiskos kontekstus tik labi nepārzinot, ir bijuši spiesti ieslīgt zināmā vienpusībā. Bet G. Berelis saka: "Latviešu literatūrā mīklainā veidā, neraugoties uz dzelzs priekškariem, ir bijuši visi tie paši procesi, kas pasaules literatūrā." (..) Gunta Bereļa recenzijās pasaules literatūras problēmas (ar to nedomājot, protams, sociālās problēmas) ļoti tiešā veidā attiecas arī uz mums, savukārt latviešu literārajā procesā saskatāmie kontrasti izmantojami arī ārzemu darbu analīzē."
Sekste, Inguna. Guntis Berelis.
Latviešu rakstnieku portreti, 70.–90. gadi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.
"90. gados Guntis Berelis bija galvenais latviešu postmodernisma teorijas advokāts un centās dekonstruēt padomju literatūras mītus par sociālistisko reālismu kā objektīvu īstenības
atspoguļošanas veidu. Viņš paplašināja realitātes jēdzienu, apgalvojot, ka arī literatūra un iztēle ir realitāte, jo mūsdienu prozā vēstījums kā īstenības konstruēšanas veids ieguvis nozīmīgāku lomu un funkcionalitāti, literatūras uzdevums nav tikai kaut ko atainot, radīt līdzīgu realitāti tai, kas tiek interpretēta, bet radīt nemateriālās dzīves modeli. (..) Liekot liekā dažādus paradoksālus līdzekļus, Guntis Berelis savos stāstos līdz absurda kvintesencei noved reālisma literatūras izvirzīto tēzi "viss kā dzīvē", bet vienlaikus pauž pašironisku attieksmi pret teorētiskās mākslas ģenealoģisko strupceļu."
Dubiņa, Ieva. Stāsta un dzīves mijiedarbe.
Versija par... Latviešu literatūra 2000-2006. Rīga: Valters un Rapa, 2007, 73., 74. lpp.
Par stāstu krājumu "Es nekad nerunāju muļķības" (Dienas Grāmata, 2018)
"Tās nav vienkārši"smalkās kaites" 21. gadsimta situācijā un Bereļa mērcē, jo autoramnepietiek vien ar marginālijām raksturu līmenī – obligāta prasība ir arīabsurda un groteskas klātbūtnei, dažreiz abus (ne)gaidīti izbīdot patpriekšplānā. Proti, kādēļ gan lai stāstā par zelta uzvedību un etiķetipie smalka vakariņu galda pēkšņi neienāktu kanibālisms? Kādēļ gan laišķietami rāmas sadzīviskas epizodes nekulminētos ar absolūtu asinspirti? (..) Ar pārliecību, ka "visu vajag darīt ar glanci" eksistē un rīkojaslielākā daļa Bereļa radīto dīvaiņu un to, starp citu, var attiecināt uzveidu, kā īsprozu izstrādājis pats autors. Berelis ir izvēlējies skarttādu jautājumu loku, kurš, lai cik tas nešķistu paradoksāli, ar savuatbaidošo marginalitāti šķiet pievilcīgs. Neticami, taču lasītājam arkatru nākamo Bereļa stāstu izveidojas savdabīga imunitāte pret visāmaprakstītajām šausmām un riebeklībām. Vēl jo vairāk – uzplaukst gaidaspēc nākamā upura, kārtējā nepārvaramā, samākslotā konflikta unantivaroņa spožā uzvaras gājiena – bet kā gan citādi – ja pusi stāstatēvs māca dēlu pareizi uztecināt cirvi, tad beigās taču jāseko kaut kamiespaidīgam, vai ne? Un vai tad tā nav populārās kultūras pamatiezīme –tās pašas, kas šajā gadījumā kritusi par upuri autora smiekliem?"
Koroševskis, Arnis. Ārprātīgā piezīmes. Gunta Bereļa krājuma "Es nekad nerunāju muļķības" recenzija.
Delfi, 04.04.2018.
Par romānu "Vārdiem nebija vietas" (Dienas Grāmata, 2015)
"Berelis spēj iemest savu varoni gan sirreālās, gan reālās ainās, aprakstīt mēmā kino tapšanas paralēles ar klusējošā Tuša dzīves izpratni, vienkopus salaist emocionālas atmiņas ar tagadnes notikumiem un – nesasmērēt savas rakstnieka rokas mehāniskā konstrukcijā, bet uzbliezt dzīvu bildi lasītāja acu priekšā. Galvenokārt pateicoties varoņa naivās, vienkāršās apziņas apcerēm un rūpīgi izstrādātajiem vides un detaļu aprakstiem. Tāpēc romāns nešķiet monotons, jo ir iespēja skatīt to, kas notiek. Kā jau kino. Ar visiem apziņas kritumiem un negludumiem, neizpratni par notiekošo un pēkšņumu."
Plūme, Ieva. Esamība bez vārdiem: klusuma troksnis.
Punctum, 29.06.2015.