PAR DZEJOĻU KRĀJUMU "JŪRAS NOBURTAIS"
"Jauna, satraucoši spilgta zvaigzne pie dzejas debesīm nav uzlēkusi. Un tomēr – kāpēc tik grūti atrauties no vārsmām? Kur meklējams Dzintras Žuravskas dzejas valdzinājums? (..) lai izprastu Žuravskas dzeju, manuprāt, jārisina jautājums par "prātu un sirdi". Krājumā vairākkārt atrodami tēli, kas vienlaicīgi varētu apzīmēt grandiozus filozofiskus jēdzienus – jūra, Visums, planēta. Tomēr Žuravskas filozofiskās atziņas nepārsniedz mūsdienu cilvēkam vispārzināmo domu loku. Un gandrīz nekur Viņas doma neparādās kaila loģiskā formulējuma veidā. Gandrīz vienmēr dzejniece runā dabas tēlos. Krājuma kolorītu izteic un tā galvenajai idejiskajai līnijai visvairāk atbilst Baltijas (precīzāk – Latvijas, vēl precīzāk – Kurzemes, visprecīzāk – Rojas) krastmalas ainas. (..) viņa daudz runā par ļaužu likteņiem, par darba cilvēkiem – galvenokārt zvejniekiem, par pašu darbu. Vairākkārt viņa dzejo par cilvēkiem, kam vārsmas tiek veltītas ļoti reti ("Aklajam"; "Neglītajai"). Gandrīz visos darbos trīs dvēseles intonācija, kas saucama par sirsnību, saudzību, mīlestību vārda visplašākajā nozīmē. Šis tonis, par laimi, pārskan citus, mazāk melodiskus."
Arvīds Plaudis. Līdz pusei izstāstītie likteņi. Padomju Jaunatne, 11.09.1976.
"Pārlapojot Dzintras Žuravskas krājumiņu, rodas divējādi iespaidi; vietumis šķiet, ka atsevišķas rindkopas būtu rakstījuši divi dažādi cilvēki. Un, tikai vairākkārt pārlasot, kļūst skaidrs – neskatoties uz visiem, bieži vien itin veiksmīgiem formas meklējumiem, vārda pretestība palaikam palikusi nepārvarēta. Vārda moka – lūk, piemirstais termins, ko derētu biežāk atcerēties. Dzejnieces liriskā varone – sieviete, kas augusi jūras malā. Visai grāmatiņai vijas cauri šo jūrmalniecisko izjūtu gamma, dažādos dzīves un laika posmos atspīdot dažādās krāsās. Līdz ar to krājums rada vienotu kopiespaidu. Un tas ir apsveicami. Sliktāk jau, ka gandrīz, visas noskaņas, pārdomas, ainas un tēli pastāv it kā paši par sevi, atrauti no reālās apkārtnes, no sava laika. Būtu muļķīgi izvirzīt prasību, lai autore precīzāk attēlotu doto vidi, kādu konkrētu vietu jūrmalā – galu galā dzeja nav apraksts. Tomēr visa rakstības maniere, tēlu sistēma un atribūtika ir tik jūrmalnieciski abstraktas, ka, nezinot dzejoju tapšanas un grāmatas iznākšanas laiku, lasītajam tikpat labi var likties, ka krājumiņš radies trīsdesmitajos gados. "
Harijs Heislers. Piejūras dziesma. Karogs, Nr. 9, 1.09.1977.
PAR GARSTĀSTU "MEŽA SONĀTE
"Žuravskas pirmajam prozas darbam par sasniegumu jāuzskata jau tas, ka autore pratusi saglabāt klusinātus toņus, sava veida kamerstilu. 175 stilistiski noskaņotas lappusītes – tas nav maz. Jā, iebilst "Meža sonātē" varētu pret daudz ko. Pret meža orķestri, ko 129. lappusē diriģē sonātes galvenā varone Ane. Šādas dzirdes halucinācijas muzikāli apdāvinātiem cilvēkiem (un Ane tāda ir) laikam gan pilnīgi iespējamas, bet tad vajadzēja tās attēlot tik dzīvi, lai kādu mazumu no meža mūzikas spētu saklausīt arī lasītājs. Citādi viņš diez vai šim orķestrim ticēs. Varētu iebilst pret Hardija māti Validu, kas brīžam rādīta jau tik nesimpātiska, ka jāpabrīnās, ko viņā savā laikā atradis tās pirmais un ko vēl joprojām atrod tagadējais vīrs. Valida ir sonātes griezīgākā disonanse. Un, beidzot, varētu iebilst arī pret to, ka Dzintrai Žuravskai pamaz humora. Nē, es nepārteicos. Humors visvairāk nepieciešams taisni nopietnas noskaņas darbos – lai izceltu un arī lai līdzsvarotu pārējās emocijas. (..) "Meža sonātes" sižets nesarežģīts, personāžs iezīmēts pietiekami skaidri. Autore cēlusi to, par ko bijusi droša, kas spēs nest."
Valdemārs Ancītis. Trīs grāmatas par cilvēkiem mežā. Karogs, Nr. 5, 1.05.1981.
PAR STĀSTU "MAKSA PAR NODEVĪBU"
"Rakstniece izvēlējusies stāsta žanru, lai, izmantojot dokumentālu vēstures materiālu, risinātu arī morālētiskus jautājumus, kas skar pusaudžu dzīvi, audzināšanas problēmas, bet galvenokārt, lai akcentētu vīrišķības un gļēvulības, uzupurēšanās un nodevības izpausmi dažādos dzīves brīžos. Rakstniece mēģinājusi atbildēt uz jautājumu, kādi ir cēloņi dažāda veida psiholoģiskajiem konfliktiem pusaudžu vidū. Kādi apstākji veicina fiziski stiprāko, bara instinkta vadīto zēnu cietsirdību pret vājāko, neaizsargātāko. Atbildi autore saskata šķietami stiprākā vājumā, kas saduras ar ārēji neaizsargātāka cilvēkbērna garīgo pārākumu. (..) Rakstniece iecerējusi stāstu visai sarežģīti. Tajā ir vairākas sižetiskās līnijas, ar nolūku to krustpunktā – stāsta kulminācijā – atklāt darba galveno jēgu. Dzintra Žuravska stāstā vēstures notikumus izmantojusi savu varoņu darbības vides raksturošanai, turklāt pusaudža skatījumā. Tā uzzinām par okupācijas režīma īpaši nežēlīgu izpausmi, par vietējo iedzīvotāju savstarpējām attiecībām, par neredzamās pagrīdes darbību Kurzemē. (..) Nevēlos apšaubīt autores iecerēto stāsta pamatideju, ka par nodevību jāsaņem sods. Rakstniekam ir tiesības īstenot jebkuru ideju, bet tas jādara saskaņā ar mākslas darba kā dzīves patiesības atspoguļotāja likumībām un līdzekļiem. (..) Kad autorei izdevies iejusties materiālā un pilnībā uzticēties savu varoņu radītai iekšējai pasaulei, tad radušās patiesi talantīgi uzrakstītas lappuses, vēstures notikumi atdzīvojas un paliek atmiņā. Taču kopumā stāsts ir visai samākslots, nepārliecina sižetiskās pārejas. Zēnu psiholoģiskā stāvokļa atklāsme autores pārstāstījumā daudzviet nav izdevusies. Tādējādi stāsta atziņa neizriet no daiļdarba būtības, bet ir autores ieceres uzspiesta."
Solveiga Vārpa. Nodeva vēsturei. Karogs, Nr. 10, 1.10.1989.
PAR DZINTRAS ŽURAVSKAS PROZU
"Dzintras Žuravskas prozas sacerējumu plašā tematika atspoguļo dzīves laikā uzkrāto pieredzi – grūtajā bērnībā pārdzīvoto, pusaudžu gados novēroto, braucot kopā ar ģimeni pa visu Kurzemi, iepazītie cilvēki un viņu likteņi, izzinātie arhīva materiāli un vēstures liecības. Romānos un stāstos atklājas precīzs vēstures atspoguļojums dažādos laika griežos, risina asas morāli ētiskas problēmas – par gļēvulību un nodevību, garīgu izturību un godīgumu, par cilvēku izdarītajām kļūdām, par ko bieži nākas atbildēt."
(Anda Kuduma par Dzintru Žuravsku)