"Kalmītes rijas kļūst ne tikai par trimdas latviešu simbolisko protesta saucienu pēc zaudētās dzimtenes, bet, arī nemitīgi atgādinādamas latvisko vērtību pārlaicīgo spēku, tās aicina uzturēt latvisku latviešu tautu. Jāņa Kalmītes mūža darbs bija gleznošana, tai viņš nodevās ar visu savu gribu un spēku. Viņš gleznoja daudz. Izstādes, kutas bija skatāmi viņa darbi nav pat saskaitāmas, jo to bijis tik daudz. Kalmītes gleznas runāja uz skatītājiem ar savu īpatnējā pieejā tverto latviešu lauku sētu, kas, paceļoties pāri ikdienai, bija kļuvusi par latvisku simbolu. Garajā mūžā un ražīgajā veikumā J. Kalmīte guvis daudz pelnītas atzinības par savu darbu latviešu glezniecības celšanā gan skatītāju, gan mākslas vērtētāju vidū. Viņš ir saņēmis Kultūras Fonda balvu un daudzas citus atzinības rakstus un godinājumus.
Jāņa Kalmītes no senčiem mantotais kauguriešu spīts, savienodamies ar latviešu dievestības pārlaicīgajām vērtībām, radīja stingru pamatu viņa dzīves gaitām kā dzimtenē, tā trimdā. Un sevišķi trimdā, dzīvojot starp svešiniekiem, kur svešas mācības un kultūras centās ietekmēt ikviena iebraucēja izturēšanos, pielāgojot to šejienes paradumiem un uzskatiem, Jānis Kalmīte ar savu stāju un darbiem bija nesalaužams savā pārliecībā un paraugs visiem latviešiem. Viņa devums tautas kopībai neaprobežojās tikai ar glezniecību, bet viņš nodarbojās arī ar jauniešiem, strādādams trimdas skolās, iededzinādams viņos dzimtenes un latviešu tautas
mīlestības liesmu. Viņa zīmēšanas un mākslas vēstures stundas skolās kļuva par ceļvedi latviešu tautas nākotnes darbiniekiem, kas kā degoša lāpa rādīja jauniešiem ceļu uz latvisku latviešu tautu, uz dzimteni, uz mājām. Par to viņam var pateikties ne tikai viņa skolēni, bet visa latviešu trimdas saime."
Grīns, Marģers. Jāņa Kalmītes mūžs. Labietis, Nr.92 (01.01.1996)