Andrejs Eglītis par sevi
“Ja man solītu tūkstots Jeruzalemes un zemes, pilnas zelta dzīslām dzīlēs ziedot, un nemirstīgās debesis ar dienu un nakti, zvaigžņu miriādēm dziedot, - pret savu mīlestību uz tēvu zemi nemainītu visu un it nevienu.”
Par Andreja Eglīša personību un daiļradi
“Andrejs Eglītis ir liela un arī monolīta
personība, kuras dzīvē un dzejā koncentrējušies visas latviešu tautas traģiskie
likteņi vesela pusgadsimta garumā. Dzejnieks veidojies un audzis kopā ar savu laiku,
no maiga liriķa – skaistuma, dabas, mīlestības apdziedātāja – kļūdams par
tautas ciešanu izteicēju, cīņā saucēju un pravieti. Arī par sirdsapziņu. Vārdi “tauta”,
“dzimtene”, brīvība”, “nākotne”, kas pēdējos gadu desmitos mūsu sabiedrībā ir
nelietīgi novalkāti, melīgi, A. Eglīša dzejā atgūst savu patieso nozīmi un
pārliecina, jo tiem ir zelta segums.”
Vārdaune, Dzidra. Andrejs Eglītis.
Latviešu rakstnieku portreti. Trimdas rakstnieki. Rīga: Zinātne, 1994, 6. lpp.
"Andrejs Eglītis mūsu lirikā dzied vēl kā putns dārzā, apreibis pats no savas dziesmas skanēšanas. Viņā skan tā liriskā stīga, kas jau no daiņu laikiem visvairāk tikusi latviešu ausīm. Tāpēc ari viņa dzeja iet tauta, un iepriekšējā grāmata – "Zelta Vālodze" ir īsa laika izpārdota. Eglītis simpātisks mūsu jauno liriķu audzē tieši kā tās gara dažādotājs, kā nepretenciozs savrup ceļa gājējs.[..] Vērtējot dzejnieka nodomu estētisko piepildījumu, jāatzīst trīs augstvērtīgas Eglīša lirikas īpašības: īsts pārdzīvojums, krāšņa gleznainība un melodisms. [..]
Varavīksna būdama ar
Zelto Vālodzi patiesībā viena krājuma divi daļas ir sasniegumos visumā tai līdzīga. Taču atzīstami, ka arī nelielajā starplaikā autors ir spējis progresēt. Pārdzīvojums jaunajā krājumā ir vairāk iegrožots, īstāks. [..] Saturs kļuvis bagātāks. Visvairāk iepriecina Eglīša mūzas sirsnīgā nemākslotā balss. Grāmatā nav nepārdzīvotu ar vēsu prātu darinātu rindu. Arī mākslinieciskais segums tai pietiekošs, lai mēs to atzītu par vienu no labākām lirikas ražā."
Andrups, Jānis. Andreja Eglīša "Varavīksna".
Daugavas Vēstnesis, 1940, 16. marts.
"Daba, mīlestība, dzīvība un nāve – šī mūžīgā un tomēr vienmēr jaunā tematika ir arī A. Eglīša dzejā. [..] Ja Varavīksnā noteikti apliecina A. Eglīša dzejnieka dotības, tad tā ari atklāj nepieciešamību pēc plašāka skata, bagātākas formas un spēcīgākiem pārdzīvojumiem."
Sproģere, Ofelija. Varavīksne.
Tēvijas Sargs, 1940, 9. febr.
"Tie ir katastrofālie laikmeta notikumi, kas rada asu pagriezienu Eglīša dzejas mākslā. [..] Latvijas okupācija un Baigā gada notikumi klusajā liriķī Eglītī atmodina ārkārtīgi dinamisku cīnītāju ar neparasti plašu nacionālā pārdzīvojuma gradāciju skālu dzejā."
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000, 457., 458. lpp.
Dzejoļu krājums "Nīcība" (1942)
"Andrejs Eglītis pieder pie tiem nedaudzajiem jaunās paaudzes liriķiem, kura dzeja, sevišķi pēdējā laikā, gūst visai lielu atbalsi plašās lasītāju aprindās. Šis fakts sevišķi nozīmīgs tādos laikmeta posmos, kad lasītājs alkst dzirdēt dzejā mākslinieciski izsakām jūtas un domas, kas degtin deg visas tautas mēlē. [..] Andreja Eglīša liriskās dzejas centrā ir aistētisks vai emocionāls pārdzīvojums, ap kuru organiski izaug un savijas dzejoļa kompozīcija. [..] Organiski sveša formālismam un vēsam intelektuālismam Eglīša dzejā forma veidojas samērā brīvi, autoram lielāko vērību pievēršot dzejoļa dziedošai izskaņai, gleznām un kompozīcijai nekā strofu uzbūvei. Salīdzinot ar iepriekšējiem krājumiem, iekšējā formā Nīcība uzrāda lielāku tīrību un izteiksmes pregnanci. [..] Andreja Eglīša dzejas spēks ir īstā, dziļi izjustā pārdzīvojumā, kam autors spēj atrast vienkāršu, bet iespaidīgu izteiksmi."
Veronika Strēlerte. Andreja Eglīša Nīcība.
Latvju Mēnešraksts, 1942, Nr. 8.
"Andreja Eglīša kareiviskajos un patriotiskajos dzejoļos mūs nepārsteidz plašs vēriens vai spoža un varena forma. Tas ir iedvesmas dziļums un vidzemnieka asiņu balss, kas runā šajās vienkāršajās dziesmās. [..] Ir dzejnieki, kas kalpo vienīgi dzejai, bet ir arī tādi, kas ar savu dzeju grib kalpot tautai un tēvuzemei. Tāds dzejnieks ir arī Andrejs Eglītis. Kad pirms 3 gadiem iznāca viņa pirmie dzejoļu krājumi "Zelta vālodze" un "Varavīksna", meistars Edvarts Virza par jauno autoru teica sekojošus vērā liekamus vārdus: Eglīti mums darīšana ar dvēseles snaudas pilnu dzejnieku, un tā ir ievērojama Dieva dāvana. Viņa dzeja kā zeltragaina un teiksmaina stirna aizlēkā tālās pagātnes alās, kur tikko redz guni kuramies." Ar to meistars pasaka, ka mūsu literātūrā ienācis Dieva svaidīts talants, apbalvots ar dziļi latviskām īpašībām.
Raisters, Ēriks.
Andrejs Eglītis. Daugavas Vanagi, 1942, Nr. 6.
"Andrejs Eglītis jau labi māk radīt noskaņojumu, lirisko intonāciju, it veikli rīkodamies ar emocionālitātes un muzikalitātes pausmas līdzekļiem. [..] Andreja Eglīša izinodulēto pārdzīvojumu dzeju jau atzinīgi novērtējuši latviešu komponisti, sniegdami dziesmas ar viņa tekstiem.
Nīcība ir neliels krājums, kura sastopam mīlestības, nīcības izjūtas un patriotiskas tēmas. Dzejnieks dziļi iejūtīgi atsaucies uz tautas posta parādībām pēdējos gados, kā arī sniedzis pāri. cīņas dziesmu. Andrejs Eglītis šai krājumā, salīdzinot ar iepriekšējiem, progresējis pārdzīvojuma niansējuma un melodikas ziņā: redzams viņš it labi apzinās sava neapšaubāmā talanta robežas un iespējas. Viņš dzejo lakoniski, nevairīdamies visai īsu teikumu, īsu strofu un īsu dzejoļu. Jo viņa stiprā puse - tas jau skaidrs - ir īsts, tiešs pārdzīvojums un izkoptas liriskas intonācijas."
Grīns, Jānis. Jaunākās dzeju grāmatas.
Izglītības Mēnešraksts, 1942, Nr. 8.
[Zviedrijas laika sākumā] Jānis Zanders atzinis, ka Andrejs Eglītis izaudzis "no
Zelta Vālodzes dziedāšanas laika līdz sava laika un tautas pārdzīvojumu dziesminiekam."
"Dievs, Tava zeme deg!"
"Viss dzejojums ir paraugs tam, kā dzeja, nezaudēdama nekā no absolūtās mākslas vērtības, var dokumentēt laikmeta notikumus un izteikt polītisku ideoloģiju."
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000, 463. lpp.
Dzejoļu krājums "Uz vairoga"
"
Uz Vairoga, skaidrāk un noteiktāk nekā visās iepriekšējās A. Eglīša grāmatās parādās tie pamati, uz kuriem balstās viņa dzeja, un tie ir – Bībele un tautas dzeja. [..] viņš nostaigājis jau milzu ceļu uz augšu kopš savas pirmās grāmatas, vēl atliek liels ceļš ko staigāt, lai sasniegtu mūsu iepriekšējās paaudzes ievērojamāko mīlestības un patriotiskās lirikas pārstāvju lielākos augstumus."
Sproģere, Ofelija. Andrejs Eglītis, Uz vairoga.
Sauksme, Nr. 28-31, 1946.
"Andrejs Eglītis izaudzis par īstu dedzīgi stipru lielā, drūmā laikmeta un sāpju ceļu gājējas tautas bēdu un nojautu dziesminieku, kura vārds tagad minams līdz ar vislabākajiem mūsu dzejā. Tautas ciešanām šai grāmatā ir kā reliģisks starojums, šinī ziņā Andrejs Eglītis atkal pievienojas slavenu garu pulkam. [..] Andreja Eglīša vārsmas kļūs mūsu trimdas tautas un vispār latviešu gara dzīves neatņemama daļa. Grāmata
Uz vairoga īpatnējākā, spēcīgākā no beidzamos 3–4 gados iznākušajam dzejoļu grāmatām — varbūt arī literāri vērtīgākā."
Ērmanis, Pēteris. Uz vairoga.
Ceļš, Nr. 11, 1946.
"Tēvuzemes uguns gadi – tā paša Eglīša vārdiem raksturojama jaunās dzejoļu grāmatas tieši tematika."
Rudzītis, Jānis. Latviešu Dāvids un viņa dzeja.
Nedēļas Apskats, 1947, 17. janv.
"Grāmata ļoti ievērojama, jo te sakārtoti dzejoļi, kas pieskaitāmi pie labākajiem gan Eglīša pa daiļradē, gan latviešu dzejas mākslā vispār. [..] Bez lepnajām poētiskajām gleznām un neparasti svaigās un spēka pilnās izteiksmes viņš demonstrē savas jaunības frāzes vieglumu un lokanību un dzejā izteiktās domas skaidrību. Neaizliegdams saites ar dainām un iepriekšējo latviešu rakstniecību, Eglītis ir kļuvis liels savā paša dzejnieka īpatnībā."
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000,463., 468. lpp.
Dzejas izlase "Uguns vārdi"
"Ar
Uguns vārdiem mūsu rokās dota grāmata, kam līdzīgu, kad citi dzejnieki kaujinieki patikuši Kurzemē, vēl labu laiku nebūs."
Raisters, Ēriks. Uguns vārdi.
Latvija, 1949, 2. jūl.
Dzejoļu krājums "Otranto" (1956)
"Grāmatas kopējais saturs visnotaļ ir neparastu svešu zemju krāšņumā nonākuša latviešu trimdinieka dvēseles atspoguļojums. Dzejnieka skats vienādi pavērsts atpakaļ uz izpostītās dzimtenes krastu un sirds bez mitas pilna Latvijas problēmu, tā ka ceļojuma piezīmju saturs ir nerimtīga iekšēja diskusija par aktuālo Latvijas postu un brīvības atgūšanu."
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000, 485. lpp.
Dzejoļu krājums "Audiet mani karogā, sarkanbaltisarkanā" (1972)
"Dzejoļu kompozīcijas pamatelementi Eglītim visbiežāk ir reizē vairāki, reizēm sablīvēti dabas vai refleksiju situācijas motīvi, tāpat bieži vairākas atziņas, kuŗu savienojumu var dēvēt gan par nemierīgu mozaīku, gan kaleidoskopisku gleznu. [..] Grāmatas pamata saturs ir smagas poētiskas refleksijas, kas radušās dzejnieka ceļojumos, un šo refleksiju nacionālpolītiskās gala atziņas.
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000, 506., 513.lpp.
Dzejoļu krājums "Caur daudzām zemju zemēm, caur daudzām debesīm" (1982)
"Raksturīga pazīme grāmatai ir tieksme pārkāpt pāri rēgulāru vārsmu robežai, reizēm demonstrēt brīvo vārsmu, reizēm brīvās dzejas techniku."
Gāters, Alfrēds.
Apceres par latviešu trimdas rakstniekiem. Rockville: ALA Latviešuinstitūts, 2000,523. lpp.
"Andreja Eglīša dzejas pamatnoskaņa vispār ir traģiski spēcīgu jūtupiesātināta - dažkārt gandrīz līdz eksplozijai. Raksturīgas Eglītim iremociju galējības: dzejoļi izstaro vai nu brāzmainu kvēli, pārdzīvojotsāpes, naidu, izmisumu - vai arī tajos iestrāvo kluss, smalks un liegiskumīgs maigums. [..] Dzejnieka pasaules skatījums sakņojas divos kultūras laukos:reliģiskajā un latviskajā, un katrs no šiem laukiem Eglīša dzejā arīienāk no divi pusēm. [..] Tāpat latviskais Eglīša dzejā ieplūst it kā no divi avotiem. Viensir mūsu garīgā kultūra. Savu personīgo pārdzīvojumu izteiksmēdzejnieks prot organiski iekļaut gan dainu motīvus, gan vēlākajāliterātūrā katram latvietim pazīstamus simbolus, pazīstamu dzejoļurindas vai to fragmentus. No otras puses Eglīša dzejā ar īstapārdzīvojuma kvēli kaist mīlestība pret pašu dzimto zemi, smeldztrimdinieka liktenis un tik izmisīgi sāp zaudētās dzimtenes nonākšanasvešu varmāku spaidā, ka reizēm atgādina "brēkšanu pret debesīm". Dzimtā zeme ar dzīvām un krāšņām Latvijas dabas un senču dzīvesainām pavada dzejnieku vienmēr un visur. [..] Taisni šo spilgto unsāpīgo dzimtenes motīvu dēļ Andrejs Eglītis kļuvis tik populārs uniemīļots: viņš ir it kā visas mūsu tautas likteņa īstākais izteicējs. Nacionālie, patriotiskie un reliģiskie motīvi šinī dzejā savijascits ar citu ļoti intensīvā jūtu režģī, kas deg un sūrst kānedzīstoša, vienmēr no jauna asiņojoša brūce."
Valtere. Nora. Emocionālas dzejas.
Jaunā Gaita, 154, 1985.