Par atmiņu tēlojumu grāmatu "Staburaga bērni"""Staburaga bērni" ir tautas grāmata, kas trīsdesmit gados iekarojusi jauniešu sirdis un palikusi mīļa arī lieliem izaugot. Kur meklējams šādas pieķērības noslēpums? Kas saista mazos un lielos lasītājus? Raksturi, sadzīves un dabas ainas, interesanta fabula, raibi notikumi, ētiski vai aistētiski problēmi? "Staburaga bērnos" nekādu dziļāku raksturojumu neatrodam. Paši galvenie varoņi, Jancis un Marčs, vēl tos gados, kad bērna raksturs tikko aizmeties dīglī. Līdzīgi tiem blakus personas, tēvi un mātes, pārējie muižas bērni, kalpotāji un kungizīmēti visai maigām un pat nenozīmīgām krāsām. Janča un Mārča gados bērna raksturs ikdienā vēl nespēj nekādus problēmus sniegt, izņemot vienīgi tos gadījumus, kad viņa liktenis saistīts ar vecāku vai tuvinieku dzīvi un pārdzīvojumiem. Tādos gadījumos problēmus risina pieaugušie, ne bērni. Sadzīves ainas autors nespēj ietilpināt abu zēnu intimā bērnu dzīvē. Fabulas un raibu interesantu notikumu stāstam trūkst: notikumi ir vairāk nekā ikdienišķi: bērni un lielie ceļas rītā augšām, iet savās dienas gaitās, gan darbā, gan rotaļās, zvejā, medībās; tikai pāris rotaļas, cīņas sniedz dramatiskākus notikumus. Kas gan nebūs sirdspriekā lasījis "Staburaga bērnu" dabas apdzejojumus. Impresionistiskie dabas apraksti, izsmalcināti un sasprindzināti, zvīļojoši un smeldzoši, ārkārtīgi aizrauj nobrieduša lasītāja aistētisko interesi. [..] Kā smalkjūtīgs un vārīgs sava laika pārstāvis, Valdemārs Zālītis
seko literatūras strāvām un interesēm. [..] "Staburaga bērnos" Valdemārs Zālītis necenšas kļūt ne aizrāvīgs, tīši un sadomāti interesants, ne romantiski jūsmīgs. Viņš turas tāļu no sadzīves motīviem, kas izlauzās tik stipri romantiskā avīžniecībā, negrib kļūt filozofisks, bet vienīgi dziļi patiess, artistiski veikli stāstīt, smalki vērot un sniegt lasītājiem pieredzēto īstenības dabiskumā un vientiesībā, Valdemāra Zālīša mākslinieciskais uztvērums ir naturālistiski-impresionistisks un aistētisks. [..] Autora interesi pilnīgi saista
ikdienas notikumi, gadījumi un situācijas bērnu dzīvē."
Klaustiņš, Roberts. "Staburaga bērni". Izglītības Ministrijas Mēnešraksts, 1929, Nr. 5.
Par Valda personību un daiļradi"Tieši pirms 90 gadiem Rīgā iznāca ārēji necila grāmata "Staburaga bērni. Etīdes iz dzīves un dabas". Tai vajadzēja kļūt par ievērojamu literāru notikumu, jo Valdis viņš bija šīs grāmatas autors savam darbam bija izraudzījies gluži neparastu vielu savas bērnības atmiņas un tās ietvēris neparasti jaukā formā. Tad nebija vēl ne Jaunsudrabiņa "Baltas grāmatas", ne Birznieka-Upīša Pastariņa, nedz arī Brigaderes Anneles triloģijas. No rakstnieku bērnības tēlojumiem, kas tagad visi kopā veido jo simpātisku un nozīmīgu daļu latviešu klasiskajā prozā, tad bija lasāms tikai viens vienīgs "Mans dzīves rīts", ko gadu iepriekš "Austrumā" publicēja Doku Atis. Taču varbūt savas necilās ārienes dēļ. bet varbūt tieši tāpēc, ka darbs sniedza ko būtiski jaunu, ne ierastu, toreizējā kritika "Staburaga bērnus" neprata novērtēt. Jā, "Staburaga bērni" bija pilnīgi aizmirsti veselu gadsimta ceturksni. Tikai 1921. gada, kad grāmata iznāca otrā izdevuma (sērijā "Latviešu rakstnieki skolai un jaunatnei"), tiklab kritika, kā lasītāji beidzot attapās, ka tas ir vērā liekams mākslas darbs. Un tad sākās "Staburaga bērnu" nemirstība. Līdz šim tie piedzīvojuši jau 14 izdevumus, ir radušies dramatizējumi un inscenējumi teātrī, grāmata pārtulkotā krievu valodā (2 izdevumi). "Staburaga bērnu" ilustrēšanā roku izmēģinājuši vairāki grafiķi Kārlis Krauze, Jānis Kīns. Vasilijs Selkovs, Imants Vecozols. Jāpiebilst vēl, ka grāmatas apakšvirsrakstu Valdis vēlākajos izdevumos pārveidojis gan par "tēlojumiem no dzīves un dabas", gan vēlāk par "stāstu". Lai nu kā, "Staburaga bērni" šodien pieder pie latviešu literatūras, sevišķi lat viešu klasiskās bērnu literatūras, pamatfonda."
Ancītis, V. Atcerēsimies "Staburaga bērni" autoru. Padomju Daugava (Jēkabpils) 1985.10.05
"V. Zālītis bija viens no tautas atmodas laikmeta skolotājiem-rakstniekiem. Diendienām strādādams klasē skolotāja darbu, viņš vakaros, svētdienās un brīvlaikā kalpo mākslai – rakstniecībai. Jau skolotāju seminārā un institūtā V. Zālītis dzīvi interesējās par rakstniecību, pazīst labi tanī laikā vēl nabadzīgo latviešu literātūru, studē citu tautu klasiķus, vingrinās dzejās. Skolas mācībās viņam labi veicās, tāpēc laiks atliek literātūras studijām. Jauneklis spirgts garā, pilns enerģijas, ko viņš neizšķiež nelietderīgi, bet virza pretim garīgu spēku krātuvēm. Semināru (Kuldīgā) beidz ar godalgu, institūtu (Viļņā) ar sudraba medali. Tā tad mācībās izcilus jauneklis, bet tanī pašā laikā jau labi sagatavojies literāriskam darbam. Tāds V. Zālītis 1890. g. rudenī atnāk Rīgā, skolotāja darbā savienotās elementārskolās Suvorova (tagad Krišjāņa Barona) ielā. Brīvzemnieks viņu aicinā šurp kalpot latviešu lietās. Šinī laikā Brīvzemniekam izdodas Rīgas pilsētas skolās iecelt pirmos nacionāli nobriedušos latviešu skolotājus un V. Zālītis ir viens no pirmajiem un labi sagatavotiem, pret kuriem arī krasākiem pārkrievinātājiem grūti cīnīties. Nodibinājās kauču neliels, bet drošs un izveicīgs latviešu skolotāju pulciņš, kas vēlāk kopā ar Brīvzemnieku vadīja visu latviešu skolu politiku, un šo darbinieku citadele bija Rīgas latviešu biedrība. V. Zālītis mierīgs, nosvērts, vienmēr apdomīgs, bet darbā un centienos pastāvīgs un neatlaidīgs."
Vičs, A. Valdis. Audzinātājs, Nr.10 (01.10.1934)