Par poēmu "Mašīna" (1930)“Jauno liriķu rindās Pēteris Ķikuts jāmin starp drošākajiem un neatlaidīgākajiem cīnītājiem par modernās dzejas patiesībām. Kā visiem nopietniem jauno veidu, tāļākas attīstības meklētājiem un virzītājiem, tā arī Ķikutam, šķiet, pilnīgi saprotams un apzināts tas grūtais stāvoklis, kas jaunos, liriskos bruņiniekus spiež cīnīties pret salkano pēcrevolūcijas jūteklību un misticismu, no vienas, un kailo lozungu plakatizēšanu, no otras puses. Atrast jaunveidiem drošus pamatus un noturēties līdzsvarā, pie tam vēl virzīt moderno liriku aizvien tīrākos un dziļākos mākslas ūdeņos, nevar būt un arī nava viegls darbs. [..] Pret atmiekšēto jūteklību un gaudulīgo pesimismu Ķikuts šai poēmā izvirza kailu un saltu intelektuālismu. Pret plakataino bezformību nāk ar demonstratīvi sakombinētām formu variācijām. [..] Un viņš apdzejo gan vispārējo mašīnerizēšanos, gan arī atsevišķas mašīnas, gan mašīnu attīstīšanās gaitu un beidzot arī cilvēka mašinerizēto pārdomu par sevi pašu kā mašīnas sastāvdaļu.[..] poēma “Mašīna” pēc savas uzbūves, kurā nav vērojama ne noderīgās vielas organizēšana, ne stilizēta izkārtošana un pasvītrājumi, bet ir gan vairāk ap mašīnu iespējamās vielas kompakts sablīvējums, vēsturisko laiku gluži patētiska aprakstīšana, nekādi nav ieskaitāma konstruktīvā virzienā pilnīgi iekļāvīgos darbos. Un, arī tuvāki ielūkojoties pašā poēmā, jākonstatē, ka dzejnieka dabai vistuvāk stāv gan atturīgi skaidrā, bet toties patētiskā aprakstīšana, kas drīzāk iezīmē jaunklasicisma būtību, bet formālā sastatījumā atgādina futūrismu.”
Plaudis, Jānis. Pēteris Ķikuts. Mašīna. Latvju Grāmata, 1930, Nr. 5.