Par Jāņa Vainovska prozu“Jānis
Vainovskis ir laikam viens no labākiem impresionistiem latvju literatūrā. Viņa
valoda nervoza, ātra un ziboša, tēlošanas paņēmieni ja ne katrreiz svaigi, tad
vismaz atturīgi un smalki. Ja kur autors paliek bāls un vienmuļīgs, tad nekur
banāls vai kliedzošs; ja vietām viņš izplūst, tad reti kad zaudē ritmu. Šai
ziņā Vainovska stils stādams kā paraugs daudziem, un no viņa, ja gribat, var
mācīties. Bet, no otras puses, Vainovskim kā novelistam trūkst pacietības
ietvert novēroto, redzēto un pārdzīvoto stingri noteiktās formās. Tamdēļ viņš
paliek tikai dzejisku refleksiju robežās. Vielu viņš uztver atsevišķos
momentos, kas bieži vien nav raksturīgi. Viņam pilnīgi trūkst tā, ko literatūrā
sauc par plastiku. Lasot Vainovska tēlojumus, resp., stāstus, redzamas tikai
krāsas, bet aiz šīm sīki zibošām un vizuļojošām krāsām pilnīgi nozūd viņu veids
un zīmējums.”
Zariņš,
Kārlis. Jānis Vainovskis. “Visos vējos”. Ritums,
1921, Nr. 2.
"Literatūrvēsturnieki mēģinājuši noteikt vietu, kādu Jānim Vainovskim ierādīt. Andrejs Upīts domā, ka viņš pieskaitāms jaunromantiķiem, Teodors Zeiferts – ka reālisma noskaņu pārstāvjiem. Tie ir tiaki nosacīti apzīmējumi. Īsts rakstnieks pagrūti iekļaujams pašaurākā sistēmā. Savā praksē – daiļradē viņš var būt tiklab viens, kā otrs. Jāņa Vainovska darbos atradīsim ir romantismu, ir reālismu, un abi šie elementi nav mākslīgi atdalāmi, tie saplūst vienā veselā. Romantisma noskaņu vairāk pauž viņa dzejoļi, tas pārsvarā arī pirmajos stāstos. Tajos valda liriski romantisks tēlojums. [..] Jāņa Vainovska romantisms izaug no dzimtās zemes un cieši saistās ar īstenību. Viņa stāstos aizvien stiprāk ieaužas reālā dzīve. Tiesa, sociālo problēmu tajos pamaz, pirmajā plānā cilvēka dvēsele. Taču nav tā, ka rakstnieks pagājis garām asākiem pretmetiem: viscaur jūtama demokrāta humānista dvēsele. [..] Jāņa Vainovska stāstu, tāpat labāko dzejoļu stils ir savdabīgs. Andrejs Upīts "Latviešu rakstniecības vēsturē" sniedz paplašu Jāņa Vainovska portretu un pieskaita viņu pie redzes tipa vārda māksliniekiem. Tā arī. Tiesa, viņa darbos trūkst spriegāku fabulu, tajos pārsvarā psiholoģiskais tēlojums, tomēr stāstu un noveļu kompozīcija rūpīgi izstrādāta. Tur gan nav sīkāka detaļu zīmējuma, uzmanība vienmēr pievērsta pašam galvenajam."
Damburs, Edgars. Sava ceļa gājējs. Vainovskis, Jānis. Izlase. Rīga: Liesma, 1968, 8.–10. lpp.