"Latviešu jūrniecības atdzimšanas vēsturē rakstnieku un publicistu Egonu Līvu (īstajā vārdā Egons Gūtmanis; 1924–1989) mēdz dēvēt par mūsdienu Krišjāni Valdemāru, jo tieši viņš kaismīgi uzstājās par latviešu pievēršanu jūrai un puišu piesaisti jūrnieka arodam. Visus viņa literāros darbus, jau romānu "Velnakaula dvīņi" (1966), stāstu "Kapteinis Nulle" (1962), skaudro dienasgrāmatu "Rēta lūpas iekšpusē" (1989) un citus caurstrāvo latvju jūrniecības atjaunotnes doma, cik nu kurā laikā droši un atklāti varēja izteikties."
Šīmanis, Gints. Egona Līva devumu pieminot. Akadēmiskā Dzīve, Nr. 43, 2006, 1. janv., 116. lpp.
"Stāstos tēlota zvejnieku dzīve un darbs, daudzkrāsaini, savdabīgi, ideāliem uzticīgi raksturi, liktenīgas kaislības, pilnskanīgas dzīves situācijas, meklēti cilvēka atsvešinātības cēloņi; vēstījums lakonisks, emocionāli tēlains. Romānā "Velnakaula dvīņi" (1966) uz kāda Kurzemes zvejnieku ciema sadzīves fona risinātas cilvēka izdzīvošanas problēmas Otrā pasaules kara beigu posmā, psiholoģiski smalki zīmēti stipri, kaislīgi raksturi, kuri ekstremālos apstākļos spēj saglabāt cilvēcisko lepnumu, pašcieņu, tīras sirdsapziņas diktētu rīcības izvēles brīvību."
Gudriķe, Biruta. Līvs Egons. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. Rīga: Zinātne, 2003, 375. lpp.
"Egons Līvs savās krūtis nesa aizcirstas, aiznāvētas
paaudzes sirdi. Abām pusēm otrajā pasaules karā bija vajadzīgi Latvijas
zaļoksnie zēni, un liktenis viņus nesaudzēja. Latvija ir karagājienu slieksnis.
Egonam sāpēja visu mūžu. Latvijas sāpe bija viņa sāpe, un
tieši tādēļ viņš kā tēvzemei miniatūrā, kā glābiņam bija pieķēries savai
ģimenei. Sieva, meitas, mazbērni, klusas ģimenes svinības ar Ziemassvētkiem kā
visa svētā sākumu par to Egonu var apskaust. Viņi prata sargāt to savu laimes
loku.
Egona Līva lielā ģimene bija jūrasbraucēji. Ne reizi vien
Vesetas ielas pagalmā redzējām sirmus, spītīgi staltus večus jūrnieku mundieros
ar sarkanām neļķēm rokās... Pat bērni zināja tie vīri iet pie Egona Līva. Un,
ja mēs, rakstnieki, aizmirsām sava kolēģa dzimšanas dienu, tad jūrnieki
nemūžam. Ja mums neizdevās aprunāties, tad jūrniekiem – nemūžam.
[..] Maiga vīrišķība. Tā man gribas raksturot rakstnieku
Egonu Līvu. Viņš spītīgi un nelokāmi cīnījās par savai tautai aizliegto jūru,
par mūsu tiesībām dzīvot tā, kā jūrastautai pienākas. Un... viņš ātri raudāja.
Siltāks rokasspiediens, mīļāka dziesma, tautas kopības brīdis, un Egona acīs sariesās
asaras. Varbūt, ka visu sevi kā vīrieti un kā latvieti rakstnieks netieši ir
ierakstījis Kasparā Velnakaulā sava romāna “Velnakaula dvīņi” galvenajā varoni.
Karš, dvīņi, silts piens, jūra, sagūstīts zaldāts, kurš arī ir cilvēks,
dzemdībās mirusi zvejnieka sieva, divu armiju elles ugunis, ticība, cerība,
mīlestība – tas ir Egona Līva dvēseles kliedziens, adresēts kara cietsirdībai
un cilvēka, šī sāļā krasta cilvēka, vīrišķīgajam maigumam."
Peters, Jānis. Egons Līvs. Literatūra un Māksla, Nr. 14,
1989, 8. apr., 3. lpp.
"Līvs bija redzējis zvejnieku un jūrnieku dzīvi bez
izskaistinājumiem, bez apromantizējumiem, un tāda — skarbi vienkāršā,
ikdienišķā bija saskatījis daudz interesanta, nozīmīga, savam laikam
raksturīga. Līvs bija sastapis zvejniekus un jūrniekus, kas nekūpināja tikai
pīpes, kas nebija varoņi ar naivām dvēselēm. [..]
Tiešais dzīves vērojums, ikdienā sastapti tipi, ikdienā iepazīti
konflikti, ikdienā dzirdēta valoda — tas bija materiāls, kas, mākslinieciski
atlasīts, sintezēts un radoši apstrādāts, kļuva par Līva literāro ierosmju
galveno avotu. Rakstnieks stāsta, ka savu “Kapteini Nulli” (1963) viņš pilnībā
pabeigt varējis tikai tad, kad pats uz zvejas kuģa bija izvagojis Ziemeļjūru un
iepazinis okeāna zvejnieku darbu. Lūk, te arī atbilde, kāpēc Līva skatiens
zvejnieku dvēselēs tik dziļš, kāpēc viņa tēlotie raksturi tik patiesi, dzīvi,
viņa valoda tik krāsaina. [..]
Augsta pienākuma apziņa pret rakstnieka uzdevumiem, liels,
neatlaidīgs darbs, nemitīgi bagātinot gan dzīves pieredzi, gan literāro amata
prasmi, stingra pašdisciplinētība un kritiska attieksme pret savu veikumu
raksturo Līvu kā rakstnieku un cilvēku. [..]
Līva izaugsmi raksturo ne jau tikai žanriska daudzveidība.
Ar katru jaunu darbu padziļinās rakstnieka attieksme pret dzīvi, pilnveidojas
viņa amata prasme, izkristalizējas mākslinieciskā individualitāte. Ar “Kapteini
Nulli”, bet jo sevišķi ar savu romānu “Velnakaula dvīņi” Egons Līvs ir ienācis
mūsu literatūrā kā spilgta, savdabīga personība, kas daudzējādā ziņā — gan ar
tematiku, gan raksturu izveidi, gan dzīves parādību uztveri — turpina tās
tradīcijas, ko mūsu literatūrā iedibinājis Vilis Lācis. Tāpat kā Vilis Lācis,
Līvs ir dzīves apliecinātais, pozitīvu ideālu paudējs, kas jebkurās dzīves
pretrunās prot atklāt nākotnes perspektīvas.
Ar pirmajiem stāstiem Līva attieksme pret dzīvi ir ļoti
aktīva. Viņš nepretendē uz novatorismu tēmas izvēlē. Viņš cenšas pēc dzīves
patiesības, pēc padziļināta mums dažkārt labi zināmo parādību skatījuma. Līvs
galvenokārt tēlo zvejnieku dzīvi, darbu, savstarpējās attiecības. Tā ir
parasta, ikdienišķa darba diena, kādu mēs redzam viņa stāstos, viņa “Kapteini
Nullē”, un tomēr tā atklāj lasītājam ļoti daudz jauna. Un atklāj tāpēc, ka Līvs
nevienkāršo dzīvi, nenogludina asumus. Viņš cenšas tvert dzīvi visā tās
sarežģītībā un pretrunu daudzveidībā, jo dzīve arī savā ikdiena nerit kā
dzīpars no kamola. Tāpēc cilvēku rīcību un savstarpējās attiecības rakstnieks
skata dialektiski un parāda, ka neatkarīgi no mūsu gribas labais dažkārt
pārvēršas sliktajā, bet šķietami sliktais nereti glabā sevī labu, racionālu
kodolu."
Gudriķe, Biruta. Dialektika, raksturi, stils Egona Līva daiļradē. Karogs, Nr. 3, 1967, 1. marts, 132., 133. lpp.