"Dzejoļu tuvību "sovai
saimei" izsaka jau to nosaukumi: "Muna volūda", "Dzymtajā cīmā", "Sāta", "Latgola", "Rogovka", "Byut latgalīšam", "Muna tauta" u.c. Starp "savas saimes" darbiniekiem te skatām P.
Miglinīku, N. Rancānu, A. Paulānu, V. Urtānu, kardinālu J. Vaivodu u.c. Savai
saimei ir arī ģeogrāfiska vide, sākot no visiem dārgās Aglonas un Somersetas,
turpinot ar Ludzu, Rēzekni, Balviem, Preiļiem, Rogovko, Līvāniem, Cirmu,
Baltinavu u.c. No tā varam secināt, ka dzejai ir kultūrvēsturiska ievirze. Taču
šī ievirze nepadara dzeju par vienkāršu apdzeju, jo viscaur jūtam pārdzīvojuma
pulsāciju tā dzīvajā intonējumā, dzīvajā runā."
Valeinis,
Vitolds. Antons Kūkojs. Latgaliešu
lirikas vēsture. Rīga: Jumava, 1998, 176–178.lpp.
"Antons Kūkojs daudziem
jautājumiem zina atbildes, bet vai visas skaļi izkliedzamas? Ne ar Gaiziņu, ne
ar Mākoņkalnu viņš salīdzina mīlestību. Viņš atradis savu virsotni: Lielo
Liepukalnu. Tas ir viņa mīlestības simbols, tautas gara pūrs. Turp kā balti ceļi
ved visas grāmatas lapas. Un arī es ar dzejnieku un mākslinieci turp eju,
draudzīgi apskauzdams viņus, jo jau kopš bērnības mans pirmais sapņu kalns
allaž bijis un palicis tas — aiz Dubuļu, Vaišļu un Dzirkaļu ezeriem: Lielais
Liepukalns."
Vējāns, Andris. Zem Liepukalna
liepas. Latgales Laiks, 1996, 11. sept.
6.lpp.
Antona Kūkoja spēka avoti
“Saskaitīju, – sanāca pieci. Mana dzimtene – Latgali saprast gribu, tās prieku kā
dzīparu jostu aužamās stellēs likt. Mani dzemdinātāji – tēvs un māte. Mīlestība – paša
Dieva lielais dāvinājums. Mūsu stiprie Latgales ļaudis – kā Paulāns, kā Miglinīks,
Jurdžs, Pujāts, Soikāns, Klīdzējs, Voguls, kaimiņi Dauksti, Gailums…Un, protams, arī
debesīs atrodas viens, ko daudzi sauc – Dieviņš, citi – ģeomagnētiskais starojums.
Tas, kas mums nolicis iet savu gaitu un uztur visu lietu kārtību.”
Ieva, 2003, Nr. 41,
12.–13.lpp.