Raimonds Staprāns par savu radošo darbību
"To ir grūti pateikt, kas es esmu rakstnieks vai gleznotājs. Varbūt abi divi. Tas ir milzīgi garš stāsts. Gleznošana ir tāda ļoti ierobežota procedūra. Lai gūtu lielāku sajēgu, šķita, ka kaut kas būtu jāraksta. Otrkārt, latviešu lieta mani interesē Visa latviešu tautas traģēdija, kurā esam iejaukti, kurā esam līdzgaitnieki. Tā nekad nav devusi mieru. Tas arī lika to lugu man rakstīt."
Rīgas Balss, Nr.137 (15.06.1989)
"Sāku rakstīt, kad Vašingtonas universitātē Sietlā studēju glezniecību un blakus tam mazliet studēju arī drāmu, kas mani interesēja. Tur es sāku rakstīt lugas angļu valodā. [..] Tad es uzrakstīju kādas piecas lugas angļu valodā, kas palika neizrādītas. [..] Latviešu valodā es sāku rakstīt tikai 70-tajos gados. Un tas, patiesību sakot, bija pēc Laimoņa Siliņa ierosinājuma. Tas bija pēc tam, kad vienu manu lugu uzveda Kalifornijas universitātes drāmas departamentā. Tā luga bija savā veidā politiska, savā veidā seksuāla un saucās "Prezidenta pods". Tad Šiliņš pēc šīs izrādes man teica: "Kāpēc tu neuzraksti kaut ko arī latviešu valodā?" Es nolēmu pamēģināt un kopš tā laika rakstu tikai latviski. Pagaidām esmu uzrakstījis četras lugas latviešu valodā. Pirmo "Sasalšana" uzveda Mazais teātris 1980. gadā, otrā ir palikusi pie manis, tai pat nav nosaukuma. Viena mana luga ir veidota pēc Gunta Zariņa romāna "Mieles", ko viņš ir sarakstījis trimdā Anglijā. No sākuma es diezgan tuvu pieturējos pie romāna, bet pēc tam tā kļuva tomēr par mana paša lugu. Tas ir tas, ko šeit, Amerikā, sauc par "ziepju operu": vienkāršs trīsstūris ar mazliet neparastām beigām. Es uzskatu, ka dialogu ziņā tas ir visinteresantākais, ko esmu uzrakstījis. Tad "Četras dienas jūnijā". Ideja man radās, kad sāku lasīt Andersona "Latvijas vēsturi". Varbūt man visa tā sāpe ir sāpējusi iekšā un es jutu, ka man kaut kas par to būtu jāuzraksta, jāsavelk visas tās lietas kopā. Es nedomāju, ka tas ir tas labākais, ko esmu uzrakstījis, bet tur dažas laikmetīgas domas ir, par kurām vērts padomāt. [..] Es teiktu tā: tā ir tik dokumentāla luga, cik vien tas ir iespējams. Tomēr dažu dramaturģisku apsvērumu dēļ pāris gadījumos daži fakti ir sastumti kopā. [..] Bet citādi ir pilnīgi dokumentāli. To arī ir pārbaudījuši vēsturnieki Latvijā un nav varējuši neko noliegt."
Rīgas Balss, Nr.137 (15.06.1989)
"... vispirms jāizdomā sižets. Bet kāpēc dramaturģija ir grūtāks literatūras veids? Tāpēc, ka tā prasa ļoti lielu koncentrēšanos un domas skaidrību. Rakstot dzeju un romānu, ir citādi. Dramaturģijā ļaunas pa taisnu līniju, sevi jāuzmana, lai nenobrauktu sāņus. [..] Romānos tu vari nobraukt vai uz vienu vai otru pusi, atkal atnākt atpakaļ, tas tev dod mazdrusciņ elpas un telpas, un distances. Dramaturģijā tā nevar, ir jāiet uz priekšu, lai kādā brīdī nezaudēm skatītāju. Tas ir ļoti svarīgi, tāpēc rakstot es skaļi runāju. Kad ir uzrakstīts, draugu pulkā pārlasu, izlasām vairākas reizes, un tad var redzēt - kaut kas darbojas un kaut kas ne. Dramaturģijā nedarbojas, piemēram, filozofija. Cilvēki runā, ir dialogi, bet ir stāvēšana, un skatītājs zaudē interesi. Tā ir! Aizej uz teātri, skaties lugu, un kādā brīdī domas noklīst. Aktieris runā, notiek kaut kas milzīgs, dramatiskas cīņas - emocionālas vai fiziskas, bet tu esi zaudējis. Paliek tikai vārdi."
Kovtuna, Ligita. Raimonds Staprāns par dzīvi un sižetiem. Laiks, Nr.22 (07.06.2003)
Par lugu "Sasalšana" (1980)
"Lugā iestrādāti diezgan daudzi šoka elementi. Lai gan aplūkotais konflikts varētu risināties jebkādos apstākļos, arī elegantā salonā, bēgļu ģimene telpu trūkuma dēļ novietota senākā atejas telpā, pie tam ar simboliski aiznaglotu logu. [..] Lugas tekstā netrūkst teicienu, kas mūsu konservatīvajai publikai liksies pat "stipriem". Tomēr Staprāns nekad nesauc lietas "īstajos vārdos", kā to plaši praktizē amerikāņu rakstnieki, un, ja arī gaumes robežas vietām ir diezgan stieptas, tad tās tomēr netiek tieši pārkāptas. [..] Skatuviski izmantots arī pateicīgais pretstats - vīra liriskais noskaņojums un kavēšanās atmiņās par laimīgajiem laulības sākuma gadiem pretstatā sieviešu neromantiskajai stājai skarbajā ikdienā. Var iebilst pret uzsvērto vispārinājumu, ka latviešu vīrieši esot gļēvi un nevarīgi."
Eglītis, Anšlavs. Eksperimentāla luga. Laiks, 1980, 10. maijs.