Par Egīla Ermansona personību un daiļradi
"Ermansona prozai raksturīgs reālistisku detaļu savijums ar fantastiskām
situācijām, risinot cilvēkam un dabai svarīgus jautājumus, dažkārt
jūtama publicistikas dominante."
Rožkalne, Anita. Egīls Ermansons. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. R.: Zinātne, 2003."Būtiskākā Egīla iezīme bija tā, ka viņš prata uzdot bērnišķīga izbrīna pilnus jautājumus, bija ārkārtīgi zinātkārs un spēja palūkoties uz dažādām lietām no pilnīgi netradicionāliem skatupunktiem. Laikam tieši tādēļ viņa raksti pat par tik šķietami sausu jomu kā ekonomika vienmēr sanāca interesanti."
Ēriks Hānbergs. Citēts pēc: Kusiņa, Linda. Gaisma no vakariem. Pēdējā. Latvijas Avīze, 30.11.2007.
"Egīls bija intelektuāli ļoti drosmīgs cilvēks. Nekad viņš nerakstīja kaut ko sadomātu, nebalstījās uz iepriekšējiem pieņēmumiem, bet lika uz papīra tikai to, ko pats bija izdzīvojis un sapratis. Prasme palikt pašam ir ļoti reta, domāju – tieši tā viņam ļāva saglabāt jaunu garu. Skolu teātriem Egīla nāve ir liels zaudējums."
Dainis Grīnvalds. Citēts pēc: Kusiņa, Linda. Gaisma no vakariem. Pēdējā. Latvijas Avīze, 30.11.2007.
Par romānu "Mala"
"Ermansona romāns būtiski
iekļaujas maģiskajā reālismā. Mūsdienu Latvijas īstenībai tuvākajos "Malas" vēstījuma
aspektos var samanīt arī tā saukto sociālo reālismu, ko nereti sajauc ar bēdīgi
slaveno sociālistisko reālismu. Pirmais atšķiras no otra ar patstāvīgu, bieži
daudz objektīvāku ievirzi; sociālistiskais (pseudo)reālisms bija pēc
kompartijas ideologu receptes gatavota propagandas literatūra. (..) Egils
Ermansons par sabiedrības nebūšanām izsakās atklāti, bet drīzāk tikai "gaŗām
ejot" .. . Romances iezīmes Egila Ermansona "maģiski reālistiskajā" sacerējumā rodas galvenokārt no teiksmainības un
svešādiem "varoņdarbiem". (..) Lasītājs sastopas ar kaut ko tādu, ko varētu
uzskatīt par "sapņu īstenību", jo gandrīz visas "reālistiskās detaļas"
pārliecinoši ietilptu arī miega uzburtās ainās. Kopiespaids ir it kā mazliet gaisīgs
vai irdens, lai gan nav šaubu, ka "sapņu īstenībā" uzrodas laba tiesa no tā,
kas redzēts, dzirdēts, izjusts nomodā. Ir jau arī šis tas par dvēselīgu
mīlēšanos; centrālais raksturs izsakās visai emocionālās vēstulēs. Nekļūst
skaidrs, kādēļ viņa darba biedre Anete, kas sākotnēji bijusi ļoti draudzīga un
atsaucīga, pēkšņi no viņa novērsusies. Protams, "sapņu īstenībā" šādas
neizprotamas norises var gadīties, bet lasītāju tās pieviļ."
Pļavkalns, Gundars. Romance
romānā. Jaunā Gaita, Nr. 231, 2002, decembris.
Par romānu "Cilvēks ar bērnu ratiņiem"
"Egīla Ermansona fantastiskais romāns ir pārpilns ar
mūsdienīgām psiholoģiskām izjūtām, tas, ja tā varētu teikt,
savdabīgi modelē nākotni. Cilvēks ar bērnu ratiņiem ir
Arhivārs, kas staigā pa Latviju pēc tās Briesmīgās Dienas, "kad visi nomira" (lūdzu, nesāksim skaidrot tā, ka dzīvība
bija Padomju Latvijā, bet atmoda ir Briesmīgā Diena − nāve).
Arhivārs meklē nedaudzus dzīvos palikušos, lai pierakstītu,
kā viņi izglābušies un kā dzīvo tagad. Līdzās Arhivāram pa
Latviju klīst Gatis Ašmanis. Viens pats atkuģojis no
Norvēģijas, jūrmalā sastapies ar citplanētu mazajiem
cilvēciņiem un pārdevis viņiem gabalu Latvijas zemes, viņš
mēģina nokļūt līdz Latgalei, cerot tur sastapt dzīvu savu
sievu un meitiņu. Gata un Arhivāra ceļi brīžam krustojas,
romāna sižetiskās līnijas savijot. Ermansons ir
kinooperators, jādomā, no viņa operatora acs nāk viņa pirmā
romāna tēlojuma spilgtā uzskatāmība, detaļu "runātīgums",
psiholoģiskā precizitāte.
Kronta, Ildze. Darbs teic darītāju. Jaunā Gaita, Nr. 202, 1995, septembris.
".. jo "Cilvēks ar bērnu ratiņiem" drīzāk ir alegorisks romāns vai romāns līdzība, kurā ar pārlieku konsekventu loģiku viegli var iebraukt purvā. (..) Pirmkārt par alegorisko romānu liecina autora kolekcionāra noslieces: visi cilvēki, ko Arhivārs sastop savā ceļā (Saimnieks, kolhoza priekšsēdētājs, Mellais Gunārs, dakteris Juris, sirotāji, vidiots Viķka, Ivanda, Baiba utt.) kopā veido diezgan pilnīgu psiholoģisko tipu, pasaules skatījuma variantu, pārliecību un ilūziju kolekciju; tādējādi veidojas drūms civilizācijas sērgu, vainu un inžu modelis. Otrs moments – alegorijas un līdzības parasti ir diezgan caurspīdīgas, tālab nav nejaušība, ka pēcapokalipses skatos pavīd daudzas mūsdienu Latvijas būšanas un nebūšanas. Vārdu sakot, romāns ir mazliet skumji ironiska pastaiga cilvēces muļķības dārziņos zem sociālkritiski ietonēta lietussarga, jo sava tiesa muļķības un aprobežotības piemīt katrai no minētajām personām."
Berelis, Guntis. Pastaiga cilvēces muļķības dārziņā ap sasistu sili. Diena, 18.03.1994.