"Sakām – latviešu detektīvs, domājam – Kolbergs; sakām – Kolbergs, domājam – latviešu detektīvs. Tas nebūt nav pārspīlējums, jo būtībā, ja vispār var runāt par tādu parādību kā latviešu detektīvs, tad tā vēsture lielā mērā sakrīt ar Andra Kolberga radošo biogrāfiju. Septiņdesmitajos viņš bija būtībā vienīgais rakstnieks, kas pilnā mērā izmantoja šauro taciņu, ko detektīva iespēju bezgalībā pieļāva padomju ideoloģija. Proti, rakstīja spožus sociālkritiskos detektīvus. Turklāt Kolbergs ne tikai izmantoja šo iespēju, bet arī radīja savu personisko sociālkritiskā detektīva paveidu: sižetiski aizraujošu un tai pašā laikā psiholoģiski viscaur pamatotu; reālajās norisēs dziļi sakņotu un tai pašā laikā paradoksālu; orientētu uz aktualitātēm, taču ar bieziem vēstures zemslāņiem apakšā. Vienlīdz talantīgi Kolbergs izmantoja tās iespējas, ko deviņdesmitajos gados piedāvāja jaunā realitāte, savukārt XXI gadsimtā ar triloģiju par Mendela Davidsona briljantiem iedibināja vēsturiskā detektīva žanru latviešu literatūrā. Un, kas arī nav mazsvarīgi, Kolbergs ar visu savu daiļradi ir apliecinājis, ka detektīvs nebūt nav “zemais” žanrs, par kādu to parasti mēdz uzlūkot. Viss ir pavisam citādi - ir labi un ir slikti detektīvi."
Berelis, Guntis. Andris Kolbergs. laligaba.lv
"Andris Kolbergs ir viens no izciliem, plaši pazīstamiem latviešu divdesmitā un divdesmit pirmā gadsimta rakstniekiem. Rakstnieks, bez kura prozas – īpaši romāna – latviešu literatūras kopaina pēdējos trīsdesmit gados nav iedomājama. Viņš, šķiet, ir visvairāk tulkotais un citās valstīs izdotais latviešu rakstnieks. Viņa grāmatas ir tulkotas sešpadsmit dažādās valodās, un to kopējā tirāža krietni pārsniedz piecus miljonus eksemplāru. [..]
Lai cik bagātīgs un daudzkrāsains bijis un ir Andra Kolberga interešu spektrs, galvenais ir un paliek literārais darbs. [..] Tuvinieki zina. ka rakstnieks kļūst nikns, ja vairākas dienas nav ticis pie rakstīšanas. Rakstīts tiek mājās, savā darba kabinetā, bet daudzos gadījumos pirms tam ir bijis pamatīgs materiālu vākšanas darbs, lasot konkrētas krimināllietas Valsts arhīvā, memuārus, attiecīgā laika presi. Savulaik iekšlietu sistēmas darbinieki ir rakstniekam daudz palīdzējuši ar faktiem. [..] Ar to viņa romāni atšķiras no tādu autoru darbiem, kas vienkārši izdomāti, pie rakstāmgalda sēžot, un tajos reizēm tēlotas situācijas, par kurām profesionāļiem jāpasmaida. [..]
Kolbergs ievedis latviešu romānā veselu virkni tādu tēlu, kādi agrāk tajā nebija sastopami. Un viņa literārajā darbībā saskatāmi vairāki posmi. Pirmajā posmā ir kriminālstāsti, parasti stāsti un humoreskas, rodas pirmais visai īpatnējais stāsts ar profesionālu noziedznieku centrā. Otrajā posmā parādās pirmais gandrīz klasiskais kriminālromāns – "Krimināllieta trijām dienām" (ja neskaitām daudzās atkāpes personu un pat viņu vecāku pagātnē, kas kļūst par raksturīgu Kolberga romānu sastāvdaļu). Sākot ar romānu "Cilvēks, kas skrēja pāri ielai", kur romāna sākumā notikušais noziegums īstenībā nemaz nav noziegums, bet nelaimes gadījums, plašā slānī ienāk tautas vēsture, lielu nozīmi iegūst otrā plāna personas, kas ir vajadzīgas vēsturiskajai ainavai, nevis krimināllīnijas risinājumam. Ievērojami paplašinās rakstnieka sniegtais informatīvais slānis. Vispārcilvēciskās problēmas tiek apaudzētas ar sava laika dzīves īstenību un reālijām. Šai laikā Kolbergs rada sev raksturīgo reālistisko sociāli psiholoģisko romānu ar atsevišķiem kriminālromāna elementiem.
Atjaunotās neatkarīgās Latvijas sākuma gados tiek radīti darbi ar plašu aktuālās publicistikas ieplūdinājumu. Un visbeidzot tiek radīta apjomīga romānu virkne, balstoties uz konkrētām krimināllietām, tēlojot savu romānu personas nozīmīgos Latvijas vēstures periodos, dokumentējot laiku un cilvēkus."
Skurbe, Astrīda. Andris Kolbergs. Rīga: Zinātne, 2006, 9., 275.–276., 286. lpp.
"Andris Kolbergs ir rakstnieks, kas cilvēka personību, viņa likteni cieši iesaista konkrētā, plastiski veidotā telpā un laikā, rūpīgi izzīmētā vēsturiskā un profesionālā vidē. Viņš izkopj jaunu romāna tipu, kur savdabīgi apvienojas, saplūst laikmeta sociālās dzīves, sabiedrībā norisošo procesu analīze ar kriminālliteratūras aso sižetiskumu.
Rīga, rakstnieka dzimtā pilsēta, tās ļaudis, dzīve, sadzīve, tikumi ir galvenie viņa daiļrades rosinātāji, neizsmeļami tipu un sižetu devēji. Andra Kolberga stāsti un romāni ir saistošs, vēsturiski un sociāli precīzs mūsdienu Rīgas dažādu sabiedrības slāņu un tipu portretējums plašākās vai šaurākās laikmeta kopsakarībās."
Kiršentāle, Ingrīda. Andris Kolbergs. Latviešu rakstnieku portreti: 70.–80. gadi. Rīga: Zinātne, 1994, 124. lpp.