Darbi: Darba autors (124); Tulkotājs (1); Sastādītājs (1); Recepcijas persona (77)
Attēli: Persona attēlā(5)
Vārds | Leons Paegle |
---|---|
Pseidonīms | Juni, Justus, Arlekīns, Sarkanais Arlekins |
Kopsavilkums | Leons Paegle (1890–1926) – rakstnieks un pedagogs. Beidzis Valmieras skolotāju semināru (1910) un Šaņavska universitāti Maskavā (1917). Pirmā pasaules kara laikā dzīvoja Maskavā, šajā laikā izveidojas Paegles marksistiskais pasaules uzskats, kas izpausmi guva gan viņa dzejā (piecos dzejoļu krājumos), gan prozā – trijos romānos un stāstos – un dramatiskajos darbos. 1917. gadā iestājies Krievijas komunistiskajā (boļševiku) partijā. 1919. gadā atgriezies Latvijā, kā kreiso arodnieku kandidāts ievēlēts Rīgas domē (1922, 1925), kandidējis uz ievēlēšanu Saeimā. Par darbošanos Latvijas Komunistiskajā partijā, kā arī par nelegālās literatūras glabāšanu un centieniem gāzt pastāvošo valsts iekārtu vairākkārt apcietināts (1921, 1922–1923, 1925). Leona Paegles lirikā vērojama latviešu romantiskās dzejas (Friča Bārdas, Aspazijas, Raiņa) ietekme. Izteiksmes amplitūda mainās no rotaļīgi liriskas, maigas līdz asi ekspresīvai, pat naturālistiskai. Darbos spēcīgs cilvēka gara brīvības un varmācības kontrastējums. Prozā mākslinieciski pārliecinošākie tā sauktie jaunatnes stāsti – "Ceļā", "Rej, rej, Krancīt!", "Pieci rubļi" u. c., kuros izteikts protests pret cilvēka pašcieņas pazemojumiem, atspoguļojas asa sociālās netaisnības izjūta. Sarakstījis ap 20 lugu, daļa no tām veidota publicistiski politiskā teātra ievirzē, rakstījis skatuves šarādes par aktuāliem politiskiem jautājumiem, arī lugas bērniem, no kurām populārākās – pasaku lugas "Ugunsputns" (1925) un "Runga, iz maisa!" (1926). |
Personiska informācija | 1890: 10. jūnijā dzimis kalēja Mārtiņa un viņa sievas Matildes (1866–1957) Paegļu ģimenē. Tēvs no Lauču saimnieka rentē dažas pūrvietas zemes un nelielu smēdi. Māte ir sīkzemnieka meita, kuras tēvs nespēdams savu saimniecību noturēt, aiziet uz pilsētu par fabrikas strādnieku, un viņa paliek pie bagātajiem radiem, Lauču saimniekiem, par audžumeitu. Paegļu ģimenē ir četri bērni: Leons, Augusts, Milda un Olga. 1905: vasarā aculiecinieks notikumiem Vidrižu kapsētā, kur baroni nošauj vairākus cilvēkus. "1905. gada vasarā biju aculiecinieks satricinošiem notikumiem Vidrižu kapsētā, kur baroni nošāva vairākus cilvēkus. Šos notikumus esmu aprakstījis stāstā "Asinis uz akmens". Manī pirmo reizi tika pamodināts revolucionārs". (Paegle, Leons. Kopoti raksti. 5. sējums. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1958, 277. lpp.) 1906–1910: Valmieras skolotāju seminārā mācās kopā ar Jāni Ezeriņu, Kārli Kārkliņu, Vili Knoriņu, Hermani Aplociņu 1912: vasarā apprecas ar Ainu Kalniņu, kas beigusi Natālijas Draudziņas ģimnāziju. 1917: maijā Maskavā iestājas boļševiku partijā. 1926: 28. janvārī miris Rīgā, Sarkanā Krusta slimnīcā. Padomju okupācijas laikā Leona Paegles piemiņa tika iemūžināta, piešķirot viņa vārdu skolai (Rīgas Leona Paegles 1. vidusskola, tagad Rīgas Valsts 1. ģimnāzija), teātrim (Leona Paegles Valsts Valmieras drāmas teātris (1953–1991, tagad Valmieras Drāmas teātris), kolhoziem, saldētājtralerim, ielām Rīgā (1994. gadā atjaunots Antonijas ielas nosaukums), Jelgavā (tagad Filozofu iela), Cēsīs, Kuldīgā, Liepājā, Ludzā, Saulkrastos, Slokā. |
Profesionālā darbība | 1904–1906: pēdējos divos mācību gados Lēdurgas draudzes skolā Paeglem rodas literāras intereses un viņš sāk rakstīt dzejoļu. 1908: pirmā publikācija – dzejolis "Audējai" laikrakstā "Latvija"1./14. novembrī. Dzejoļu krājumi1921: Jauno vanagu sasaukšanās1922: Karogi 1922: Spārni 1923: Cietumi nelīdz 1923: Leons Paegle dzejo intīmi Romāni1923: Kurš mani mīl?1924: Nāves cilpa (nepabeigts) 1926: Izpostītie Stāstu krājumi1922: Darba bērni1922: Pār sāpju slieksni 1926: Kas atsēdēs? Lugas1912: Kurš mani mīl (Gāju putni)1914: Biezā Pietera bēdu liktenis 1914: Dievi un cilvēki 1917: Laikmijos 1919: Augšāmcelšanās 1921: Āzis un maskas (viencēliens bērniem) 1921: Gadsimtu sejas 1922: Iela 1923: Par un pret 1923: Kurš mani mīl? 1924: Kādas mazas meitiņas piedzīvojumi 1924: Nāves kalējs 1924: 9. janvāris 1925: Sastapšanās 1925: Runga, iz maisa! 1925: Uguns putns 1925: Zemes sāls 1926: Runga, iz maisa! 1928: Karš karam 1970: Dievi un cilvēki. Rīga: Liesma. 20. gados: TulkojumiNo krievu valodasBez gada: Petrovs, Grigorijs. Nepareizi sākts. Valmiera: P. Liepas apgāds. 1908: Krosbi, Ernests. Ļ. N. Tolstojs kā pirmmācības skolotājs. Valmiera; P. Liepas apgāds. 1909: Lačinovs, Vladimirs. Mīmikas māksla. Rīga: Müllers. 191?: Vipers, Roberts. Vidus laiku vēsture. Rīga: A. Gulbis. 1914: Golovinskis, Matvejs. Briesmu dienas Kališā. Rīga: J. A. Kukurs. 1914: Golovinskis, Matvejs. Melnā grāmata. Rīga: J. A. Kukurs. 19?: Lačinovs, Vladimirs. Mīmikas māksla. Rīga: Müllers. 19?: Vipers, Roberts. Jauno laiku vēsture. Rīga: A. Gulbis. 19?: Vipers, Roberts. Seno laiku vēsture. Rīga: A. Gulbis. 1921: Losinskis, Samuils.Darba vēsture. Rīga: Komanditsabiedrības "Daile un Darbs" apgādībā. 1923: Bloks, Aleksandrs. Divpadsmit; Skiti. Rīga: Jaunā kultūra. 1925: Kvapila, Jaroslavs. Pasaka par princesi Pienenīti. Rīga: Daile un darbs. 1925: Zajackijs, Sergejs. Strēlnieks Tells. Rīga: Daile un Darbs. 1980: Bloks, Aleksandrs. Lirika. (Starp citiem atdzejotājiem.) Rīga: Liesma. No vācu valodas Bez gada: Vēdekinds, Franks. Bērnu traģēdija. Valmiera: P. Liepas apgāds. 1909: Ibsens, Henriks. Heda Gabler. (Jaunajā Rīgas teātrī 1909. gadā.) 1918: Hauptmanis, Gerharts. Audēji. Rīga: A. Gulbja apgāds. 1926: Lehmanis, Šellijs. Vasaras atvadīšanās. Valmiera, Cēsis: K. Dūnis. Mācību grāmatu autors un sastādītājs1915: Krievu valodas skolotājs: grāmata pašmācībai vēstulēs192?: Seno austrumu literatūras vēsture (lekcijas) 1921: Seno laiku vēstures hrestomātija 1920: Ievads vēsturē: jaunākām klasēm un pašmācībai (pārlabots un papildināts izdevums atkārtoti izdots 1921., 1922., 1924., 1925., 1991. gadā). 192?: Vālodzīte: bilžu ābece (sastādījis Leons Paegle) 1921: Введение в историю (Ievads vēsturē) 1921: Грамматика латышского языка (Latviešu valoda gramatika) 1921: Самоучитель латышского языка (Latviešu valodas skolotājs) 1923: Vālodzes šūpulis grāmata lasīšanai, rotaļām un darbam 1924: Свободная речь (ābece un lasāmgrāmata pēc ābeces apgūšanas) 1925: Vālodzes šūpulī: lasīšana, rotaļas un darbs pirmskolā un pamatskolas 1. klasē (sastādījis Leons Paegle) 1925: Vālodzes šūpulis: ābece mājām un skolām (pārstrādāts un pārlabots izdevums) 1925: Vōlyudzes šyupuļs: abece mōjom un školom 1928: Krievu-latviešu vārdnīca lasāmai grāmatai "Свободная речь 1" Lugu iestudējumi teātrī1915: 8. aprīlī "Dievi un cilvēki" Rīgas Latviešu teātrī (Interimteātris) (režisors Reinholds Veics).1917: 24. septembrī "Augšāmcelšanā" (izrāda ar nosaukumu "Par brīvību") Pēterpils Jaunajā Latviešu teātrī (režiors Alfreds Amtmanis-Briedītis). 1917: 26. novembrī "Augšāmcelšanās" Maskavas Latviešu strādnieku teātrī (režisors Fr. Grunte, mūziku komponējis Ernests Vīgners). 1918: 17. martā "Augšāmcelšanās" Harkovas latviešu strādnieku klubā "Darbs" (režisors Gustavs Žibalts). 1919: "Augšāmcelšanās" Strādnieku teātrī (režisors Alfreds Amtmanis-Briedītis). 1919: martā "Dievi un cilvēki" Liepājas strādnieku klubā "3. Internacionāle". 1921: 5. jūnijā "Gadsimtu sejas" Tautas augstskolas Dramatiskajā studijā (režisore Anna Lācis). 1922: 10. jūnijā "Iela" Tautas augstskolas Dramatiskā studija (režisors Vilis Segliņš). 1924: 10. februārī "Par un pret" Rīgas Arodbiedrību Centrālbiroja kluba Dramatiskajā sekcijā (režisors Gustavs Žibalts). 1925: "Iela" Ventspils teātrī (režisors Maksis Stūris). 1925: 20. decembrī Rīgas Arodbiedrību Centrālbiroja klubā (režisore Anna Lācis). 1927: "Runga, iz maisa!" Jelgavas Latviešu teātrī (režisors Jānis Kļava). 1928: "Karš karam" Strādnieku teātrī (režisors Jānis Zariņš). 1928: "Par un pret" Valmieras Dramatiskajā teātrī. 1930: "Runga, iz maisa!" Dailes teātrī (režisors. Eduards Smiļģis). 1930: "Runga, iz maisa!" Ventspils Latviešu teātrī (režisors Kārlis Čakars). 1940: "Dievi un cilvēki" Jelgavas Drāmas teātrī (režisors Herberts Zommers). 1941: "Runga, iz maisa!" Jelgavas Drāmas teātrī (režisore Zinaīda Avotiņa). 1948: "Runga, iz maisa!" Valmieras Leona Paegles Drāmas teātrī (režisors Žanis Vīndedzis). 1952: "Uguns putns" Ļeņina komjaunatnes Latvijas PSR Valsts Jaunatnes teātrī (režisors Boriss Praudiņš). 1956: "Runga, iz maisa!" Valmieras Leona Paegles Drāmas teātrī (režisore Anna Lācis). 1968: "Runga, iz maisa!" Valsts Akadēmiskajā Drāmas teātrī (režisors Oļģerts Šalkonis). 1981: "Iela" Andreja Upīša Latvijas PSR Valsts Akadēmiskajā drāmas teātrī (režisori Alfreds Jaunušanas, Mihails Kublinskis). 2007: "Kādas mazas meitiņas piedzīvojumi" Jūrmalas teātrī (režisors Aigars Balulis). Recepcija mūzikā
|
Citātu galerija | Par dzejoļu krājumu "Spārni" (1922)"Pēc satura grāmatiņa iedalīta trīs daļās: daba, mīla, darbs. Ja ar diviem pirmiem sižetiem autors vēl puslīdz tiek galā, tad viņam pilnīgi nav pa spēkam trešais – darba dziesmas. [..] Pirmā dzīve – patiesa un intīma ir tā, kura atrodas individuālistiskās “romantikas zilos maldos”. Tās ir zemnieku dēla inteliģenta tradicionelās tieksmes pēc drusciņ sapņiem, pēc drusciņ pilsoniskā komforta. Bet nav jau viņa «zilais laimes putns” tālu meklējams: tas dzied tepat tuvu ģimenes dzīves «mīlas dārzos", kur staigā “sapņu karaliena” – dzejnieka sieva. Un pie pilsoniskā komforta pieder tās “smalkās lina drānas", ar kurām mirrēm svaidītā sapņu karaliena guļ zem “zilās zīda apsegas” ar “sarkanu rožu ziedu vāzē” uz guļamistaba loga, kurp “kāzas svinēt” ceļo mūsu “piligrims”. Par visu to jūsmo dzejnieks ar aizkustinošu naivitāti.Bet Leonam Paeglem gribējās palikt par revolucionāru strādniecības dziesminieku. Kļūt vaļā no romantikas ziliem maldiem. Un nu viņš sāk apdziedat “Raktuves”, “Sirmo strādnieku”, “Darba uzvaru”, sarkanos karogus, pagrabu dzīvokļus. Bez šaubām, arī tas ir dzejas cienīgs temats. Tika Paegļa baltās rokas ir par sievišķīgi vārgām, lai veidotu šo cieto, skarbo metālu. Tamdēļ arī viņa darba dziesmas liecina par dzejiskās izjūtas un tēlojuma vārgumu un nevarību. Es nezinu, kāds iespaids paliktu angļu ogļracim no Paegles pantojuma “Raktuvēs” un okeāna kuģa matrozim no viņa “Daugavas laivinieka”, kur lasām šādas tautiskā laikmeta rīmes: “Uz jūru svabadie tvaikoņi brauc, tur debesu plašums un brīve!” Var jau būt ka Paeglem kādreiz izdosies kļūt par strādniecības ideologu mākslā, lai to gan grūti gaidīt pēc smalkas veļas un zīda segu apdziedājumiem “Spārnos”. Bet pirms tam viņam ilgi jāmācās pie Vakareiropas labākiem proletāriskiem un sociālistiskiem dzejniekiem." Švābe, Arveds. Leons Paegle. "Spārni". Ritums, 1922, Nr. 2. Par romānu "Izpostītie" (1926)"Viens ir jāatzīst: romāns var ieinteresēt lasītāju. Gribas sekot romāna pavedienam, gribas vērot, kā galu galā tas viss atrisināsies. Tātad tipi nostādīti interesantās attiecībās. Uz vienu jautājumu atbildot, autors jau tūlīt uzstāda nākošo. Tā nerodas tukšums un apsīkuma momenti. Šis īpašības dēļ romānam būs daudz lasītāju. Citādi – būtu daudz ko iebilst. Jau vispirms tas, ka izpostīto dzīvi autors drīz vien pamet nomaļā, lai galveno vērību piegrieztu mīlestības stāstam. Pēc tam pāriet pat uz pilsētu, kas vēl tāļāk no romāna sākumā sāktās domas. Lai arī kara sekas visur redzamas, bet tās, teiksim, sociālā netaisnība pilsētās, stāv par daudz vaļīgi no lauku izpostīto dzīves. Pašu šo izpostīto dzīvi Paegle laikam gan nav visai pazinis. Un vispār lauku apstākļiem, cik vērojams, viņš jau stipri vien atsvešinājies. Kad šo pašu romānu lasa zemnieks, pie tam vēl no izpostīto vidus, viņam krīt acis paviršības, pat nesamērības lauku darbu aprakstos. Ticamāks, arī teicamāks autors ir tīri psiholoģisku momentu zīmēšanā, tāpat dažos pilsētas dzīves skatos. Vēl jāsaka, ka tēlotie notikumi bieži vien par daudz kaili, kinematogrāfiski, fragmentāri."Goba, Alfrēds. Leons Paegle. "Izpostītie". Latvju Grāmata, 1926, Nr. 6. |
Saiknes | Olga Frankevica–Paegle (1899–1970) - Māsa |
Nodarbes | dzejnieks rakstnieks pedagogs |
Dzimšanas laiks/vieta | 10.06.1890 Lauči "Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013 |
Dzīvesvieta | 1911 – 05.08.1914 Burtnieku nams Ziemeļblāzmas iela 38, Rīga Ziemeļblāzmas iela 38, Rīga, LV-1015 1914 – 1918 Maskava Moscow, Russia 1920 – 1926 (Datums nav precīzs) Matīsa 65, Rīga Matīsa iela 65, Rīga, LV-1009 |
Izglītība | 1899 – 1903 Vidrižu pagastskola Vidriži Vidriži, Vidrižu pagasts, Limbažu novads 1903 – 1906 Lēdurgas draudzes skola Lēdurga Lēdurga, Lēdurgas pagasts, Siguldas novads Klasesbiedrene ir vēlākā aktrise Paula Baltābola. 1906 – 1910 Valmieras skolotāju seminārs Leona Paegles iela 40, Valmiera Leona Paegles iela 40, Valmiera Mācoties Valmieras Skolotāju seminārā, piepelnījies, pasniedzot stundas un vācot sludinājumus kalendāriem. 1912 Rīga Rīga Ieguva mājskolotāja tiesības vēstures un krievu valodas pasniegšanai. 1914 – 1917 A. Šaņavska Maskavas Tautas universitāte Maskava Moscow, Russia Vēstures un filozofijas fakultāte |
Darbavieta | 1910 – 1911 Krimuldas pagastskola Krimulda Sigulda, Siguldas novads 1911 – 05.08.1914 A. Dombrovska fabrikas strādnieku bērnu skola Vecmīlgrāvis Vecmīlgrāvis, Rīga Augusta Dombrovska bērnudārza skolotājs. Ar Paegles līdzdalību biedrībā tiek nodibināta bibliotēka un sporta sekcija, viņš lasa arī lekcijas. 1914 – 1917 (Datums nav precīzs) Darbojies Latviešu palīdzības biedrībā. 1914 – 1917 Maskava Moscow, Russia Darbojies Kultūras birojā, 1914 – 1918 Maskava Moscow, Russia Strādājis par skolotāju. 1915 Maskava Moscow, Russia Vsevoloda Kaščenko privātskolā-sanatorijā skolotājs. 1915 – 1917 Maskava Moscow, Russia Latviešu palīdzības biedrības valdes loceklis 1915 – 1917 Maskava Moscow, Russia Kultūras birojs, Pedagoģijas nodaļas sekretārs 1917 Maskava Moscow, Russia Latviešu skolu padomes priekšsēdētājs 1919 Rīgas 1. vidusskola Rīga Rīga Pārzinis 1920 – 1922 Rīgas Tautas augstskola Gaiziņa iela 3, Rīga Gaiziņa iela 3, Rīga, LV-1050 Lasa lekcijas par seno austrumu literatūru, vada semināru par jaunāko latviešu literatūru. 1922 Rīgas dome Rīga Rīga Ievēlēts Rīgas pilsētas domē |
Ceļojums | 00.08.1923 – 00.09.1923 Nauheima, Vācija Ārstējas sirds slimnieku sanatorijā. 00.04.1924 – 00.06.1924 Itālija Italy Apskata Romu (dzīvo pie mākslinieka Niklāva Strunkes, kurš tajā laikā uzturas Itālijaā), Milānu, Neapoli, Florenci, Venēciju. Ceļo kopā ar savu skolasbiedreni aktrisi Paulu Baltābolu. |
Apcietinājums | 1921 Rīga Rīga Apcietināts par darbošanos Latvijas komunistiskajā partijā. Pēc atbrīvošanas līdz lēmuma atcelšanai par izsūtīšanu no Latvijas dzīvoja nelegāli. 00.05.1922 – 00.08.1923 Rīga Rīga 1925 – 00.05.1925 Rīga Rīga Slimības dēļ pret drošības naudu atbrīvots. |
Miršanas laiks/vieta | 28.01.1926 Rīga Rīga |
Apglabāts | 07.02.1926 Rīgas Otrie Meža kapi Gaujas iela 12, Rīga, LV-1026 1960. gadā atklāts kapa piemineklis, kuru veidojis tēlnieks Alberts Terpilovskis |
Piemiņas vietas | 1959 – 2011 Lauči "Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013 Bijušais muzejs "Lauči" saglabāts kā piemiņas vieta, muzeja krājums nodots Emiļa Melngaiļa muzejam. |
Muzeji | 1959 – 2011 Lauči "Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013 |
Apbalvojumi | LĻKJS prēmija (pēc nāves) Prēmija piešķirta par "ieguldījumu latviešu revolucionārās dzejas attīstībā, par darbiem, kas aicinājuši darba jaunatni cīņā par sociālisma uzvaru un iedvesmo mūsdienu jaunatni svēti glabāt revolucionārās cīņas ideālus, turpināt strādnieku šķiras un Komunistiskās partijas kaujinieciskās tradīcijas." Literatūrā, mākslā, žurnālistikā un arhitektūrā 1970 |
---|
# | Vieta | Date | Veids | Vietas tips |
---|---|---|---|---|
1 | Lauči ("Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013) | 10.06.1890 | Dzimšanas laiks/vieta | Viensēta |
2 | Maskava (Moscow, Russia) | 1914 - 1918 | Dzīvesvieta | Pilsēta |
3 | Matīsa 65, Rīga (Matīsa iela 65, Rīga, LV-1009) | 1920 - 1926 | Dzīvesvieta | Ēka, māja |
4 | Ziemeļblāzmas iela 38, Rīga (Ziemeļblāzmas iela 38, Rīga, LV-1015) | 1911 - 05.08.1914 | Dzīvesvieta | Ēka, māja |
5 | Rīga (Rīga) | 28.01.1926 | Miršanas laiks/vieta | Pilsēta |
6 | Rīgas Otrie Meža kapi (Gaujas iela 12, Rīga, LV-1026) | 07.02.1926 | Apglabāts | Kapsēta |
7 | Vidriži (Vidriži, Vidrižu pagasts, Limbažu novads) | 1899 - 1903 | Izglītība | Ciems |
8 | Lēdurga (Lēdurga, Lēdurgas pagasts, Siguldas novads) | 1903 - 1906 | Izglītība | Ciems |
9 | Leona Paegles iela 40, Valmiera | 1906 - 1910 | Izglītība | Ēka, māja |
10 | Maskava (Moscow, Russia) | 1914 - 1917 | Izglītība | Pilsēta |
11 | Rīga (Rīga) | 1912 | Izglītība | Pilsēta |
12 | Krimulda (Sigulda, Siguldas novads) | 1910 - 1911 | Darbavieta | Pilsētas daļa |
13 | Vecmīlgrāvis (Vecmīlgrāvis, Rīga) | 1911 - 05.08.1914 | Darbavieta | Pilsētas daļa |
14 | Maskava (Moscow, Russia) | 1914 - 1918 | Darbavieta | Pilsēta |
15 | Maskava (Moscow, Russia) | 1914 - 1917 | Darbavieta | Pilsēta |
16 | Maskava (Moscow, Russia) | 1917 | Darbavieta | Pilsēta |
17 | Rīga (Rīga) | 1919 | Darbavieta | Pilsēta |
18 | Maskava (Moscow, Russia) | 1915 | Darbavieta | Pilsēta |
19 | Maskava (Moscow, Russia) | 1915 - 1917 | Darbavieta | Pilsēta |
20 | Maskava (Moscow, Russia) | 1915 - 1917 | Darbavieta | Pilsēta |
21 | Rīga (Rīga) | 1922 | Darbavieta | Pilsēta |
22 | Gaiziņa iela 3, Rīga (Gaiziņa iela 3, Rīga, LV-1050) | 1920 - 1922 | Darbavieta | Ēka, māja |
23 | Nauheima, Vācija | 01.08.1923 - 01.09.1923 | Ceļojums | Pilsēta |
24 | Itālija (Italy) | 01.04.1924 - 01.06.1924 | Ceļojums | Valsts |
25 | Rīga (Rīga) | 1921 | Apcietinājums | Pilsēta |
26 | Rīga (Rīga) | 01.05.1922 - 01.08.1923 | Apcietinājums | Pilsēta |
27 | Rīga (Rīga) | 1925 - 01.05.1925 | Apcietinājums | Pilsēta |
28 | Lauči ("Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013) | 1959 - 2011 | Piemiņas vietas | Viensēta |
29 | Lauči ("Lauči", Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013) | 1959 - 2011 | Muzeji | Viensēta |
Kārļa Egles sakārtotajā latviešu rakstnieku autobiogrāfiju krājumā “Atziņas” Leons Paegle (1890–1926) rakstījis: “Dzīvot ir cīnīties. Par eksistenci, izglītību, tiesībām, taisnību ideāliem. Pret dabu gadījumu, sociālo netaisnību. Jo aktīvāks cilvēks, jo intensīvāka cīņa. Aktīvam būt arvienu esmu uzskatījis par cilvēka pienākumu.” (Atziņas. 3. d. Cēsis, Rīga: O. Jēpes izdevniecība, 1924. 335. lpp.) Šie Leona Paegles vārdi padomju laikā bieži citēti, un padomju skolasbērniem tos nācās pat mācīties no galvas. Revolucionārais rakstnieks tika iekļauts latviešu padomju literatūras kanonā, līdz ar to arī skolu literatūras programmās, un padomju pedagoģijas nolūkiem audzināt “vanagcilti” šo vārdu lakonismā ietvertais gribas moments, mērķa skaidrība un nelokāmība noderēja kā audzināšanas instruments. Apmēram 50 gadus Leona Paegles vārds bija “aktīvs” padomju kultūrtelpā – viņa vārdā bija nosaukta skola Rīgā un teātris Valmierā, kolhozi, arī ielas Latvijas pilsētās un pat saldētājtraleris, nerunājot nemaz par pionieru vienībām un pulciņiem, un memoriālo muzeju. Kopš 90. gadiem – pilnīga aizmirstība un izzušana no literatūras telpas. Vienīgo potenciālu uzrāda Paegles dzeja – pa kādam dzejolim nodrukāts tematiskajos kopkrājumos, un izdevniecība “Liels un mazs” “Biki buka 100 bērnu dzejoļu izlasē” izdevusi dzejoli “Vilnītis Rūķītis” (2017).
Leons Paegle dzimis Vidrižu pagasta Lauču mājās kalēja ģimenē. Tēvs no radiem, Lauču saimniekiem, rentē dažas pūrvietas zemes un mazu kalēja mājiņu. Ģimene ir trūcīga, taču visvairāk nākamajam rakstniekam pie sirds ķeras saimnieku izrādītais pārākums: sak’, kalpu bērni nav līdzīgi saimnieku bērniem, un kam gan tiem iet skolās, jo kurš tad strādās? Leons Paegle ir apdāvināts un zinātkārs bērns – agri iemācās lasīt, un lasīšana, kā pats raksta, attīstījusi fantāziju. Pēc Vidrižu pagastskolas un Lēdurgas draudzes skola beigšanas alkas mācīties ir tik lielas, ka dodas uz Valmieras skolotāju semināru (1906–1910), tiek gan uzņemts, bet bez cerētās stipendijas. Divus gadus jāizlūdzas skolas nauda tēvam: “Cik grūti tēvam nācās šo naudu sadabūt, redzams manā stāstā “Apsolītā zeme”.” (op. ct., 339. lpp.) Paegles kursā ir arī nākamais rakstnieks Jānis Ezeriņš, literatūras vēsturnieks Kārlis Kārkliņš, kritiķis Vilis Knoriņš, gleznotājs Hermanis Aplociņš. Semināra laikā viņš aktīvi pievēršas literārām nodarbēm – dzejo, tulko un kopā ar Jāni Ezeriņu sastāda vairākus krājumus bērniem (iekļauti arī pašu oriģināldarbi), kurus, tāpat kā Paegles pirmos tulkojumus, izdod P. Liepa Valmierā.
Jaunajā Paeglē jau kopš bērnības izveidojusies sociālās netaisnības izjūta, taču, kā pats atzīst, “manī pirmo reizi tika pamodināts revolucionārs”, kad viņš kļūst par aculiecinieku tam, kā 1905. gadā Vidrižu kapsētā tiek nošauti vairāki cilvēki.
Pēc skolotāju semināra beigšanas Paegle ir skolotājs Krimuldā (1910–1911) un tad pārceļas uz Vecmīlgrāvi, uz Augusta Dombrovska Burtnieku māju, kurā tolaik dzīvo Krišjānis Barons, Kārlis Skalbe, Jānis Jaunsudrabiņš, lai strādātu par skolotāju Dombrovska fabrikas strādnieku bērnu skolā. Paegle ir pedagogs, kas apveltīts ar iniciatīvu – ar viņa līdzdalību tiek izveidota bibliotēka un nodibināta sporta sekcija, viņš uzstājas ar priekšlasījumiem un šajos gados (1911–1914) intensīvi arī raksta dzeju un prozu. Pēc Paegles vārdiem, “Mīlgrāvī jau pašā sākumā nostājos opozīcijā pret kārkluvācietību un garīgo mietpilsonību, kas valdīja ap mecenātu A. Dombrovski”, īpaši netīkamas viņas ir “dāmas, kas šādā vai tādā ceļā bija pratušas iegūt mecenāta labvēlību un turēja savās rokās Dombrovska mācības iestādes [..] Cīņa vilkās pāris gadus un beigās pieņēma ļoti asu raksturu.. Kad, paša Dombrovska izaicināti, mēs .. atklājām nebūšanas, kas notiek “Ziemeļblāzmā” un proģimnāzijā, mūs atlaida no vietas.” Dombrovska pētnieks Andrejs Grāpis gan apšauba, ka jelkāds konflikts bijis un, ja bijis, tad gluži cita iemesla dēļ, taču padomju mītā par Paegli tas iegūla gluži labi, radot stāstu par gaišā taisnības cīnītāja un “kapitālista-asinssūcēja” (Emma Andersone) sadursmi.
Sākoties Pirmajam pasaules karam, Leons Paegle aizbrauc uz Maskavu, iestājas A. Šaņavska universitātes Vēstures un filozofijas fakultātē. Maskavas periodam ir būtiska nozīme Paegles pedagoģisko uzskatu veidošanā – strādājot vairākās skolās un vērojot darbu ar audzēkņiem, viņš iegūst pārliecību, ka mācību un audzināšanas darba pamatā jāliek darba skolas principi, cieši saistot apmācību ar praksi – darbu laboratorijās, dabā, skolēnu praktiskajās nodarbībās, ekskursijās, pulciņos, attīstot skolēnu muzikālo, literāro dramatisko pašdarbību. No mūsdienu viedokļa Paegles pedagoģiskie uzskati un darbība tiek vērtēti kā demokrātiski (Baiba Kaļķe). Taču tieši Maskavā Paegles uzskati iegūst galīgo “noformējumu”, viņš iepazīstas ar marksismu un 1917. gadā iestājas boļševiku partijā, un turpmāk komunista pārliecība par nepieciešamību pārveidot pasauli revolucionārā ceļā, ceļot sociālismu un komunismu un veidot jaunu sociālistisku lieratūru, kļūst par viņa dzinējspēku… un pāragrās nāves iemeslu.
1919. gadā Leons Paegle atgriežas Latvijā un padomju varas piecos mēnešos ir Rīgas 1. vidusskolas pārzinis un viens no skolu sistēmas reformatoriem. Par darbību Latvijas Komunistiskajā partijā 1921. gadā tiek apcietināts, pēc atbrīvošanas līdz lēmuma atcelšanai par izsūtīšanu no Latvijas dzīvo nelegāli. 1922. un 1925. gadā kā kreiso arodbiedrību (tās darbojās nelegālās komunistiskās partijas vadībā) pārstāvis tiek ievēlēts Rīgas pilsētas domē un kandidē uz iekļūšanu Saeimā, bet atkal tiek apcietināts (1923–1924), cietumā nelaimīgā kritienā iemanto sarkomu, kas arī kļūst par viņa nāves cēloni 1926. gada 28. janvārī.
Leons Paegle rakstījis gan dzeju, gan prozu (stāsti un romāni), gan dramatiskus darbus (tiecies veidot jaunu iestudējumu tipu, tā saukto kolektīvo teātri, izvedot to no telpām brīvā dabā un iesaistot uzvedumā arī skatītājus, rakstījis arī skatuves šarādes par aktuāliem politiskie jautājumiem). Dzejoļu krājumu virsraksti “Jauno vanagu sasaukšanās” (1921), “Spārni”, “Karogi” (abi 1922), “Cietumi nelīdz”, “Leons Paegle dzejo intīmi” (abi 1923) jau raksturo to ievirzi – tā ir cīņas dzeja, ekspresīva, ar jūtamu latviešu romantiskās dzejas (Fricis Bārda, Aspazija, Rainis) ietekmi. Prozā par mākslinieciski pārliecinošākiem uzskatāmi tā sauktie jaunatnes stāsti “Ceļā”, “Rej, rej, Krancīt”, “Pieci rubļi” un citi, kuros skan protests pret cilvēka pašcieņas pazemojumu un asa sociālās netaisnības izjūta. Romānos “Kurš mani mīl?” (1923), “Izpostītie” (1926) un nepabeigtajā “Nāves cilpa” tiecies raksturot pēckara lauku dzīvi un Pirmo pasaules karu.
Informāciju sagatavoja pētniece Ieva Kalniņa (10.06.2020.)