Par Māra Bērziņa prozu
"Māra Bērziņa daiļrade ir dinamiska – katrs nākamais darbs atšķiras gan satura, gan formas ziņā, pāri paliek "tikai" autora specifiskais, ar citiem nesajaucamais stils. [..] Savās grāmatās Bērziņš izvairās no loģiska sižeta un varoņu konkrētības, lai radītu literāro telpu, kurā viss ir iespējams. Biežāk izmantotie paņēmieni – ikviens varonis acumirklī var kļūt par citu, stāstu aizmetņiem trūkst attīstības un atrisinājuma, nav iekšējo monologu un rīcību skaidrojumu. Lai lasītājs šajā telpā nejustos neomulīgi, Bērziņš prot saglabāt stāstu iekšējo loģiku – subjektīvu ritmu un noskaņu, par dzinuli izvēloties komiskas situācijas."
Brokāne, Laura. Stāsti un mērces.
Latvju Teksti, Nr. 4, 2011.
Par Māra Bērziņa romānu "Svina garša" (Dienas Grāmata, 2015)
"Man aizraujoši šķiet romāni, kas vēstures disciplīnā jau zināmās koncepcijas papildina ar ar kādiem paralēliem nozīmju slāņiem, kuru iekļaušana zinātniskajā naratīvā ir neiespējama. Tāda ir "Svina garša", īpaši sākot ar okupāciju laika tēlojumu. Es teiktu, ka Bērziņam ir izdevies reprezentēt laikmeta sajūtu. Sižetiska izklāsta hronoloģiskajā secībā tikai romāna beigu daļā autors ievieš citu laika dimensiju un līdz ar to – citu realitāti, nemanāmi vājinot manu apņēmību novērot savas reakcijas lasīšanas procesā. Romāns beidzas ar galvenā varoņa geto slimnīcā redzētā dīvainā sapņa šķietamo piedzīvošanu pēc tam, kad viņš līdz ar sava likteņa biedriem ir kļuvis par kādu no zvaigznēm romāna beigu lappusēs. Sapņa atkārtojums ir tiešs trāpījums manā lasītājas sirdī. Nav asiņu un ložu, ir tikai neizskaidrojama atbrīvotība. Nav arī šaubu – Māra Bērziņa romāns ir laba literatūra."
Lipša, Ineta. Par svina garšu.
Latvju Teksti, Nr. 2, 2015.
Par Māra Bērziņa romānu "Aizliegtais pianīns" (Dienas Grāmata, 2019)
""Aizliegtais pianīns" ir teksts, kurā autors virtuozi nobalansē starp Gūtenmorgena absurdo komismu un "Svina garšas" reālismu. Romāns nekādā ziņā nav tikai izvērsts farss, lai gan atsevišķas situācijas literārajām vajadzībām, protams, tiek piespēlētas, taču, tā kā teksta beigās ir pievienots avotu saraksts, kurā atrodama 91 vienība – romānā citētie noteikumi, rīkojumi un citi dokumenti –, ir skaidrs, ka galvenais teksta absurditātes cēlonis slēpjas ne jau rakstnieka iztēlē, bet dzīvē.
Spēle pēc noteikumiem vienmēr ir abpusgriezīga. Kurā brīdī aiz noteikumu fona pazūd cilvēcīgais nepareizības faktors? Ar šo jautājumu mokās bērnudārza komiski likumpaklausīgā vadītāja Sabīne, murgā redzot situāciju: ielas otrā pusē saļimst cilvēks, bet priekšā – sarkanā gaisma luksoforā... Kādos apstākļos un, pats galvenais, kurš tiesīgs lemt par to, kas svarīgāks – regula vai sirdsapziņa? Kara laikā par pavēles ignorēšanu varēja saņemt gan lodi, gan ordeni.
Aizliegtais pianīns – gan mūsdienīgā un (mazliet neganti) rotaļīgā veidā – uzdod to pašu grūti atbildamo jautājumu – par prioritātēm."
Simsone, Bārbala. Spēle pēc noteikumiem.
Kultūras Diena un Izklaide, 2020, 2. janvāris.
Par Māra Bērziņa romānu "Nākotnes kalējs" (Dienas Grāmata 2021)
"Tieši šī personiskā pietuvinājuma dēļ
Nākotnes kalējam ir potenciāls uzrunāt arī rakstnieka personības nievātājus – ja vien uztveram, ka romāns patiesībā ir nevis biogrāfija, bet gan kaut kas radniecīgs slavenajiem sv. Lojolas Ignācija "sirdsapziņas izmeklēšanas vingrinājumiem". Epizodi pēc epizodes ar lasītāju runā tēls, kura zemtekstos ietvertās dvēseles mokas un prozaiski aprakstītās dzīves nianses netieši mudina lasītāju rast līdzības ar sevi, paurķēties pašam savā sirdsapziņā, meklējot "vīrusu vilislācis". Šai ziņā raksturīgi, ka romāns tikai aptuveni ieskicē Lāča rīcības motivāciju (parakstot izsūtīšanas dokumentus utt.), vairāk uzmanības veltot mēģinājumiem izrauties no viņu savažojušās sistēmas, diemžēl – neveiksmīgiem. Taču neviens neliedz lasītājam savā prātā izspēlēt scenārijus, iztēlojoties, ko jebkurš, kuram ir ko zaudēt, "tautas nodevēja" vietā darītu laikmetā, kad ētiskas izvēles sekas diemžēl bija baismīgas. [..]
Noslēgumā Lācis no romāna skatuves burtiski pagaist – bez efektīvas noslēguma scēnas, bez atvadām un grēknožēlas – ar pēdējo dienasgrāmatā fiksēto teikumu: "Jūtos slikti." Pagaist no vēstures un literatūras atmiņas tomēr tik viegli neizdodas, un joprojām arī pēc romāna izlasīšanas katram lasītājam par Lāci, visticamāk, būs savs viedoklis. Taču, ja būs izdevies kaut uz brīdi pavērst skatienu no ārup uz iekšup, no nosodījuma uz izpratni, no Lāča vēsturē uz to vililāci, kas pašā, – "nākotni kalt" būs bijis vērts."
Simsone, Bārbala. Acetons asinīs.
Kultūras Diena un Izklaide, 2021, 19. augusts.