Par Jēkaba Dubura darbību teātrī un mūzikā
Aktiermākslu apguvis pie K. Ekelmaņa, dziedāšanu māc. pie A. Fosāra, papildinājies Berlīnē, Vīnē u. c. No 1887 bijis Rīgas Latv. t-ra aktieris, dziedonis un režisors (ar pārtraukumu 1898-1900), arī tā direktors (1903-05), Jaunā Rīgas t-ra direktors (1908-09), P. Jurjāna dibinātās Latv. operas režisors (1913-15), Maskavas Latv. t-ra direktors (1915-16). D. bijis pirmais profesionāli izglītotais latv. daiļlasītājs un balsi uzskatījis par galveno aktieriskās izteiksmības līdzekli. 1909 kopā ar Zeltmati dib. Latvju dram. kursus, bijis to direktors un pedagogs. Tulkojis A. Strindberga grām. Aktiera māksla (1909), sarakstījis Latviešu fonētikas ābeci (1912) un aizsācis darbu daiļrunas un skatuves mākslas teorijā. Kopš jaunības interesējies par vok. mākslu, apguvis dziedāšanu pie A. fon Fosāra [Fossard]. 1894 piedal. J. Ozola organizētajos t. s. klasiskās mūzikas vakaros RLB namā. 1900-10 regulāri rīkojis solovakarus, to programmās iekļāvis gan ārzemju klasiku, gan latv. komponistu E. Dārziņa, Alfrēda Kalniņa, E. Melngaiļa, J. Vītola, J. Zālīša, J. Reinholda dz. pirmatskaņojumus; viņa pavadpian. bieži bijis E. Dārziņš. D. kā solists piedal. J. Haidna oratorijas Gadalaiki (1901) un F. Mendelszona-Bartoldi oratorijas Elija (1908) atskaņojumā. Dzied. tenora partiju Rīgas Latv. t-ra operu un operešu izrādēs, lomas: Grenišē, Marķīzs de Kornevils, Gaspārs (R. Planketa Korneviļas zvani, 1889, 1898, 1901), Barinkajs (J. Štrausa Čigānu barons, 1895), Lionels (F. fon Flotova Marta, 1897), Maksis (K. M. fon Vēbera Burvju strēlnieks, 1900), Kanio (R. Leonkavallo Pajaci, 1902), Dons Cēzars (R. Dellingera Dons Cēzars 1903), Hugo (G. A. Lorcinga Undīne, 1905) Pariss (Ž. Ofenbaha Skaistā Helēna 1905). Bijis arī Pajaci, Dona Cēzara un Skaistās Helēnas pirmiestudējumu režisors, pirmās latv. oriģināloperas, J. Ozola Spoku stundā (1893), libreta autors, pirmuzveduma rež. un Andreja lomas izpildītājs Rīgas Latv. t-rī (1893). Vēlāk Latv. operā bijis rež. P. Čaikovska operai Jevgeņijs Oņegins (1913), A. Rubinšteina operai Dēmons (1913), Ž. Bizē operai Karmena (1914), M. Gļinkas operai Ivans Susaņins (1914). Vairākkārt aicināts piedalīties RPT (Rīgas Vācu t-ra) operuzvedumos, lomas: Lionels (F. fon Flotova Martā, 1898), Maksis (K. M. Vēbera Burvju strēlnieks, 1900), Kanio (R. Leonkavallo Pajaci). D. bijis viens no pirmajiem latv. dziedātājiem, kam savas atsauksmes veltījuši arī Rīgas vācu laikr. recenzenti F. Pilcers, A. Štēgers u. c. Atsauksmēs akcentēts viņa balss drīzāk maigais, nekā spēkpilnais skanējums, sevišķi daiļskanīgs augšējais reģistrs, inteliģence un nianšu smalkums, izteiksmīgs mezzo voce.
Kopš 1896 rakstījis presei, t. sk. mūzikas kritiku (1901-1909) laikr. Vārds un Balss, izmantojis pseidonīmus Duburs, D., reizēm parakstījies arī ar iniciāļiem J. A., A.
Baiba Jaunslaviete. Latvijas mūzikas leksikons.