"Stāstos "Bez paša pagātnes" (periodikā 1898),
"Skaidra sirds" (periodikā 1898, grāmatā 1903), "Nespēcīgā
dvēsele" (periodikā 1899), romānā "Līduma dūmos" (periodikā 1899, grāmatā 1901) izmantota Puzeniekos gūtā pieredze, kur Niedra strādāja par mājskolotāju pie
barona O. Grothūza (1893–1895). Pasakā "Zemnieka dēls" (1902), drāmā
"Zeme" (teātrī 1903, grāmatā 1911) u. c. risinājis problēmas par latviešu inteliģences veidošanos, tās lomu tautas dzīvē un it īpaši par zemniecības
konfliktu ar vācu muižniecību, kā arī prognozējis iespējamo izlīdzinājumu.
Vispārliecinošāk un mākslinieciski spilgtāk minētās problēmas paustas romānā "Līduma dūmos". Ar šiem un citiem Niedras darbiem latviešu literatūrā radās vēl nebijusi
tematika un problemātika. To Niedra atklāja vērienīgā literāri mākslinieciskā skatījumā.
Mazāka nozīme ir Niedras stāstiem "no tautas dzīves" un humoreskām. Niedra
savu darbu sižetos ievijis arī kriminālistiku, it īpaši romānā "Kad mēnesis
dilst" (1903) un "Sikspārnis" (1905). Niedras dzejoļu cikls
"Ceļinieka dziesmas" publicēts kopā ar Rūdolfa Blaumaņa darbiem krājumā
"Ceļa malā" (1900). Literatūrkritikai Niedra pievērsās 19. gs. 90. gados, kad ar
parakstu -dr -dr publicēja virkni rakstu par Aspazijas darbiem
("Austrums" 1896–1897). Niedra atzina, ka sociālā problemātika traucējusi
dzejnieces talanta pilnveidošanos. Niedra publicēja rakstus par literatūrkritikas
pamatojumu un uzdevumiem – "Par kritikas uzdevumu"
("Austrums" 1899), "Kritikas uzdevums" (laikraksta
"Pēterburgas Avīzes" literārais pielikums 1901). Niedra atzinis, ka literārā darba
vērtējums jābalsta uz "mākslas sajušanu". Aplūkodams dažādus kritikas
veidus (dogmatisko, izprašanas, māksliniecisko un estētikas), Niedra secināja, ka galvenais
kritikas uzdevums ir veicināt estētisko domāšanu. Niedra rakstā "Aklā
fantāzija" ("Austrums" 1903) izvirzīja prasību, ka arī fantāzijā
nedrīkst ignorēt lietu un parādību reālo loģiku. Niedra izvirzīja teoriju par
dzimtenes mākslu, uzskatīdams ka tajā apvienojas ideālisms ar reālismu
("Dzimtenes māksla", "Austrums" 1905). [..]
Niedras publicistisko rakstu vidū atzīmējams "Morituri"
(laikraksta "Pēterburgas Avīzes" literārais pielikums 1902), kurā viņš aplūkojis
vācu muižniecības un latviešu zemniecības attiecību vēsturi un prognozējis
iespējamās tālākās norises. Niedra atzina sabiedrības attīstībā vienīgi evolūciju un
pilnīgi noraidīja revolucionāro cīņu, it sevišķi sociālisma idejas. Niedra vērsās pret 1905. gada revolūciju, tāpēc revolucionāri noskaņotā sabiedrības daļa novērsās no Niedras izdotā žurnāla "Austrums" un Niedra bija spiests to slēgt. [..]
Pēc 1905. gada revolūcijas Niedras literārā darbība pieklusa. Atzīmējami
stāsti "Pēteris Salna" (1911), "Stāsts par karātavām"
(1915). 20. gs. 20. un 30. gados Niedra rakstīja par saviem literārajiem darbiem, atklādams
ierosmes avotus, prototipus un idejiski mākslinieciskos nolūkus, kā arī polemizēdams
ar kritiķiem. Sarakstīja plašu apceri "Pārdomas par Raiņa darbiem"
(kopoti raksti "Nemiera ceļi", 4 [2], 1933). Literārie darbi: dzejoļu
krāj. "Vecā līdumnieka dziesmas" (1924), romāns "Anna
Gaigala" (laikrakstā "Latvis" 1927–1928 ar nosaukumu "Pētera Vanaga stāsts"), pēdējo stāstu krājumu "Māras josta" (abi Mineapolisā, ASV 1971).
Vairāk nekā desmit gadu Niedra rakstīja apceri (vācu valodā, vēlāk tulkota latviski) "Tautas nodevēja atmiņas" (1–3, 1923–1930); 4. daļu (nosaukums
"Kā tās lietas tika darītas", 1934), kas lielā mērā atkārto iepriekšējās
daļās teikto, K. Ulmanis tūlīt pēc 1934. gada 15. maija lika iznīcināt, vēlāk arī
aizliedza 1.–3.daļu. 1943. gadā 4. daļa iznāca atkārtoti autora izdevumā."
Knope, Elza. Andrievs Niedra. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. Rīga: Zinātne, 2003.