Silvija Radzobe

lv
Ziņot redaktoram

 Kolekcijas (2)

Dorbi: Darba autors (100); Sastādītājs (14); Redaktors (16); Komentāra autors (8); Recepcijas persona (86)

Ilustrācijas: Persona attēlā(13)

VuordsSilvija Radzobe
Pseidonims Dāvids Drudzis, Hanss Pastarps
KopsavilkumsSilvija Radzobe (1950–2020) – literatūras un teātra zinātniece, kritiķe, profesore, Latvijas Zinātņu Akadēmijas korespondētājlocekle, filoloģijas doktore, habilitētā mākslas zinātņu doktore. Bija viena no vadošajām teātra kritiķēm Latvijā. Kopš 1973. gada periodikā publicējusi aptuveni divus tūkstošus rakstu un recenziju par teātra izrādēm, vairākus teorētiskus rakstus par literatūras un teātra problēmām. Bijusi almanaha "Teātris un dzīve" sastādītāja. Līdzautore monogrāfijām par Latvijas teātri 70., 80., 90. gados un gadsimtu mijā, pēc viņas iniciatīvas un viņas vadībā tapuši vairāki kolektīvie pētījumi – par 20. gadsimta teātra režiju pasaulē un Latvijā, grāmata "100 izcili Latvijas aktieri" u. c. Padziļināti pētījusi Aleksandra Čaka daiļradi (monogrāfijas "Brošūra par manu naidu", ""Kosmopolītu" lieta un Aleksandrs Čaks"). Kopš 1991. gada strādājusi Latvijas Universitātes Filoloģijas, vēlāk – Humanitāro zinātņu fakultātes Latvistikas un baltistikas nodaļas Teātra un kino vēstures un teorijas katedrā, bija tās vadītāja. Latvijas Universitātē izveidojusi teātra zinātnes studiju novirzienu. Saņēmusi Baltijas Asamblejas balvu par kolektīvā pētījuma "Teātra režija Baltijā" vadīšanu (2007), Triju Zvaigžņu IV šķiras ordeni (2009), Aleksandra Čaka balvu (2017), Normunda Naumaņa vārdā nosaukto Gada balvu kritikā (2020).
Profesionaluo darbeiba1973, 22. dec.: pirmā publikācija – intervija ar aktrisi Astrīdu Kairišu laikrakstā "Literatūra un Māksla".
1982: filoloģijas zinātņu kandidāta disertācija "Cilvēks un laiks Gunāra Priedes lugās" (zinātniskā darba vadītājs Viktors Hausmanis).
1992: filoloģijas doktora grāds.
1997: "Misteriālā teātra tradīcija Rietumeiropas teātrī un latviešu skatuves mākslā (1970–1995)" pētījums mākslas zinātņu habilitētā doktora grāda iegūšanai.

Bijusi Latvijas amatierteātru un Latvijas profesionālo teātru skašu, Latvijas teātra Gada balvas "Spēlmaņu nakts" žūrijas locekle.

Zinātniskie darbi teātra un literatūrzinātnē

1982: Cilvēks un laiks G. Priedes lugās.
1983: Рижский театр русской драмы, 1940–1983. (Rīgas Krievu drāmas teātris, 1940–1983; līdzautore).
1990: Brošūra par manu naidu.
1993: Latvijas teātris. 70. gadi (līdzautore).
1995: Latvijas teātris. 80. gadi (līdzautore).
2002: 20. gadsimta teātra režija pasaulē un Latvijā (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).
2004: Postmodernisms teātrī un drāmā (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).
2006: Teātra režija Baltijā (sastādītāja, zinātniskās redaktore, līdzautore).
2007: Latvijas teātris: 20. gs. 90. gadi un gadsimtu mija (līdzautore).
2009: Teātra režija pasaulē (sastādītāja, līdzautore).
2011: Vēsture teātrī un drāmā (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).
2013: 1945–1950: teātris, drāma, kritika (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).
2015: Latvijas jaunā režija (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).
2017: "Kosmopolītu" lieta un Aleksandrs Čaks: dokumentāla hronika ar komentāriem.
2019: 100 izcili Latvijas aktieri (sastādītāja, zinātniskā redaktore, līdzautore).

Memuāri un kritika

2011: Uz skatuves un aiz kulisēm (grāmatas otrajā daļā arī Silvijas Radzobes recenzijas).

Pagodinājumi

1996, 16. maijs: Latvijas Republikas Kultūras ministrijas jaunrades veicināšanas stipendija, lai pētītu latviešu teātra vēsturi saistībā ar ārzemju dramaturģiju.
1998: Latvijas Kultūras fonda stipendija par "Sudraba laikmeta stāstiem".
Citātu galerija"Silvijai bija neticamas darba spējas. Nepazīstu otru cilvēku ar tādu jaudu. Milzīgās vairāksējumu grāmatas par teātra vēsturi un aktieriem ir titāniski misijas projekti – pilnībā Silvijas izdomāti un īstenoti. Savukārt pētījumi par Aleksandru Čaku un Mihailu Bulgakovu, kas palika nepabeigti, ir sirds darbi.
Silvijai piemita apskaužama spēja radoši aizrauties. Ar kādu teātri, režisoru, aktieri, basketbolistu, dzejnieku, puķi, ideju. Šajā ziņā viņa bija kaislīga un patiesa – gan pret tiem, ko mīlēja, gan pret tiem, ar kuriem nesapratās. Bet tajā brīdī tas vienmēr bija pa īstam.
Silvijā pārsteidzoši savienojās šķietami pretējas īpašības. Patiess dāsnums un sirsnība ar asu egocentrismu. Pati gājusi cauri grūtiem laikiem, viņa ļoti empātiski izturējās pret cilvēkiem ar veselības vai materiālām problēmām, nesavtīgi palīdzēja, rūpējās un raizējās. Ne vienmēr gan tas attiecās uz atšķirīgiem viedokļiem.
Silvija bija žilbinoši asprātīga un fascinējoši harismātiska. Virkne viņas izteicienu savējo vidū tā folklorizējušies, ka pat aizmirsusies to izcelsme. Ja Silvija bija labā garastāvoklī, viņa spēja padarīt par savu jebkuru auditoriju. Ja garastāvoklis bija slikts… arī to nevarēja nepamanīt.
Silvijai riebās formalitātes un tukša izrādīšanās, bet patika svinēt dzīvi. Studentus viņa aicināja sevi uzrunāt vārdā un pašironiski amizējās pie uzrunas "profesore" vai "kundze". Silvijai patika kaķi, kaut viņai no tiem bija alerģija. Viņa lasīja detektīvromānus, lai atpūstos, un skatījās basketbolu, lai iedvesmotos."

Ulberte, Līga. Silvijai. Satori, 2020, 23. apr.

"Kā pasniedzēja Silvija bija prasīga, katrs studiju uzdevums bija kā jauns posms kalnā kāpšanas maratonā, taču bez šī režīma un disciplīnas diez vai jaunie kritiķi spētu izaugt tā, kā to dara Silvijas vadībā. Pasniedzējas lekcijas bija kā milzu informācijas lauks, kura uztveršana lielā mērā bija atkarīga no rokas veiklības – joprojām plauktos stāv pierakstu klades, kurās sīki un smalki esmu konspektējusi lekcijas par lielajiem 20. gadsimta režisoriem un dramaturgiem, un ar katru semestri rokraksts rakstīšanas ātruma dēļ kļūst arvien nesalasāmāks. Ar īpašu apbrīnu atceros filigrānos lekciju kursus par Krievu sudraba laikmetu mākslā un Mihailu Bulgakovu, Silvijas “sirdstēmas” bija arī Vsevolods Meierholds, Makss Reinhards, Federiko Garsija Lorka... Katra tēma tika pasniegta kā aizraujošs stāsts. Tikpat saistoši Silvija prata pastāstīt par dažādajiem ārzemju ceļojumiem, un tikpat ļoti šis stāstnieces talants jūtams arī viņas recenzijās, rakstos, pētījumos, memuāros.
Dzīvot bez pelēkās krāsas – to Silvija prata vislabāk no visiem man pazīstamajiem cilvēkiem. Silvijas kaislība un enerģija izpaudās ne tikai akadēmiskajā vidē, iesākot un līdz galam aizvedot monumentālus projektus, kuru nozīme Latvijas kultūrvēsturē patiesībā būs novērtējama tikai ar laika distanci. Viņa bija arī kaislīga dārzniece, basketbola un detektīvromānu fane. [..]
Gan kā kritiķe, gan kā cilvēks Silvija bija ļoti tieša un godīga. Jā, iespējams, šis tiešums brīžiem sāpināja, taču vienmēr visas domstarpības tika izrunātas, un tieši Silvijas godīgums un atklātība bija īpašības, ko viņā visvairāk cienīju.

Rodiņa, Ieva. Dzīvot bez pelēkās krāsas. IN MEMORIAM. Silvija Radzobe. Kroders.lv, 2020, 21. apr.

"Teātra kritikas aprindās Silvija Radzobe ir personība ar lielāko vērienu un iespaidu. Viņas parādīšanās zālē tiek pamanīta arī uz skatuves, viņas raksti aktieriem liek gan vaimanāt par kritiķu nežēlību, gan justies pagodinātiem, bet kolēģus nereti rosina uz kašķi. Viņa tiek apšaubīta un pelta, apbrīnota un cienīta. Silvijas darba spējas allaž bijušas fenomenālas – lekcijas augstskolā, aktīvā kritika, vairāki pašas ierosināti un sastādīti smagi sējumi par pasaules režijas vēsturi. Taču savu personisko dzīvi kritiķe nekad netika atklājusi.
Silvijas grāmata Uz skatuves un aiz kulisēm negaidīti viņai pašai skaļi noskanējusi Latvijas kultūrtelpā. Cilvēkus, kas Silviju pazīst vai vismaz ir lasījuši viņas rakstus, pārsteidz nesaudzīgā atklātība, ar kādu viņa raugās uz savu laiku, savu tapšanu, tumšajiem brīžiem ģimenes vēsturē. Manā studiju laikā līdzās līksmām intelektuālām dzīrēm, kad Silvijas vadībā ar kaifu ķidājām klasiķu darbus un teātra izrādes, atrodot neiedomājamus kontekstus un sakarības (pavisam noteikti man tas bija garīgi intensīvākais dzīves periods), pieredzējām arī to, ka viens kursa vadītājas skatiens varēja auditoriju sastindzināt šausmās par kādu mums nezināmu vainu. Viņas personības enerģētika bija tik ārkārtīgi stipra, ka noskaņojums momentā izplatījās telpā un pārņēma visus klātesošos. Silvijas spēja aizdegt cilvēkos vispretrunīgākās emocijas, neatstājot vienaldzīgu nevienu, kas ar viņu saskāries, ir patiešām unikāla."

Verhoustinska, Henrieta. Silvija Radzobe. Zilumi un puķes. Lilit. Nr. 5, 2012.
"Radzobes raksti analītiski, publicistiski kaismīgi, literatūras un teātra darbiem izvirza augstus kritērijus, domas izpausme emocionāla un tēlaina."

Hausmanis, Viktors. Silvija Radzobe. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. Rīga: Zinātne, 2003.
SaiknisValda Čakare - Draudzene
Zane Radzobe - Meita
Nodarbesprofesore
literatūrzinātniece
teātra zinātniece
teātra kritiķe
Dzimšanas laiks/vieta29.04.1950
Talsi
Talsi, Talsu novads
Izglītojies1992
Latvijas Zinātņu akadēmijas Literatūras, folkloras un mākslas institūts
Akadēmijas laukums 1, Rīga
Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050
Filoloģijas doktora grāds

1997
Latvijas Universitāte
Visvalža iela 4a, Rīga
Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050
Mākslas zinātņu habilitētā doktora grāds "Misteriālā teātra tradīcija Rietumeiropas teātrī un latviešu skatuves mākslā (1970–1995)" pētījums mākslas zinātņu habilitētā doktora grāda iegūšanai​.

1957–1968
Talsu vidusskola
Brīvības iela 29, Talsi
Brīvības iela 29, Talsi, Talsu novads, LV-3201

1968–1973
Pētera Stučkas Latvijas Valsts universitāte
Visvalža iela 4a, Rīga
Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050
Filoloģijas fakultātes Latviešu valodas un literatūras nodaļa

1974–1982
Latvijas PSR Zinātņu akadēmijas Andreja Upīša Valodas un literatūras institūts
Akadēmijas laukums 1, Rīga
Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050
Neklātienes aspirantūra.

1982. gadā filoloģijas zinātņu kandidāta grāds. Filoloģijas zinātņu kandidāta disertācija "Cilvēks un laiks Gunāra Priedes lugās" (zinātniskā darba vadītājs Viktors Hausmanis).

DarbavietaDaugavpils
Daugavpils, Daugavpils novads
Četrus gadus lasījusi lekcijas par literatūru un teātra vēsturi topošajiem aktieriem Daugavpilī.

1973–1974
Limbažu 1. vidusskola
Rīgas iela 28, Limbaži
Rīgas iela 28, Limbaži, Limbažu novads, LV-4001
Skolotāja

1974–1980
Izdevniecība "Liesma"
Aspazijas bulvāris 24, Rīga
Aspazijas bulvāris 24, Rīga, LV-1050
Redaktore

1980–1991
Latvijas PSR Zinātņu akadēmijas Andreja Upīša Valodas un literatūras institūts
Akadēmijas laukums 1, Rīga
Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050
Teātra, mūzikas un kinomākslas sektora līdzstrādniece

1981
Jāzepa Vītola Latvijas Valsts Konservatorija
Krišjāņa Barona iela 1, Rīga
Krišjāņa Barona iela 1, Rīga, LV-1050
Lasījusi latviešu literatūras kursu Teātra fakultātē. Vēlāk arī latviešu, ārzemju un krievu teātra vēstures un ārzemju literatūras kursus.

1983–1992
Almanahs "Teātris un Dzīve"
Rīga
Rīga
Bijusi almanaha "Teātris un dzīve" sastādītāja

1991–1992
Latvijas Zinātņu akadēmijas Literatūras, folkloras un mākslas institūts
Akadēmijas laukums 1, Rīga
Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050
Līdzstrādniece

1991–1999
Latvijas Universitāte
Visvalža iela 4a, Rīga
Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050
Filoloģijas fakultātes pasniedzēja.
Izveidojusi Latvijas Universitātē teātra studiju virzienu.

1999–2020
Latvijas Universitāte
Visvalža iela 4a, Rīga
Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050
Filoloģijas fakultātes, kopš 2010. gada – Humanitāro zinātņu fakultātes Latvistikas un baltistikas nodaļas profesore.
Teātra un kino vēstures un teorijas katedras vadītāja. Vadījusi arī latviešu literatūras katedru.
Dalība organizācijās1978–2020
Latvijas Teātra darbinieku savienība
Eduarda Smiļģa iela 37/39
Eduarda Smiļģa iela 37, Rīga, LV-1002
Biedre

1983–1990
Latvijas Padomju rakstnieku savienība
Krišjāņa Barona iela 12, Rīga
Krišjāņa Barona iela 12, Rīga, LV-1050
Biedre

1990–2020
Latvijas Rakstnieku savienība
Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga
Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga, LV-1011
Biedre
Miršanas laiks/vieta21.04.2020
Rīga
Rīga
ApbalvojumiBaltijas Asamblejas balva
Teātra režija Baltijā
Balva piešķirta par ieguldījumu grāmatas "Teātra režija Baltijā" sagatavošanā.
Māksla
2007

Triju Zvaigžņu ordenis
Triju Zvaigžņu ordeņa virsniece ar Ordeņa domes 2009. gada 12. oktobra lēmumu. Ordenis pasniegts 2009. gada 16. novembrī Rīgas pilī.
IV šķira
2009

Aleksandra Čaka balva
"Kosmopolītu" lieta un Aleksandrs Čaks
Balva piešķirta par pētījumu ""Kosmopolītu" lieta un Aleksandrs Čaks".
2017

Normunda Naumaņa Gada balva mākslas kritikā
2020



Tiek rādīti ieraksti 1-19 no 19.
#VītaDatumsTipsVietas tips
  
1Talsi
(Talsi, Talsu novads)
29.04.1950(nav uzstādīts)Pilsēta
2Rīga
(Rīga)
21.04.2020(nav uzstādīts)Pilsēta
3Brīvības iela 29, Talsi
(Brīvības iela 29, Talsi, Talsu novads, LV-3201)
1957 - 1968(nav uzstādīts)Ēka, māja
4Visvalža iela 4a, Rīga
(Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050)
1968 - 1973(nav uzstādīts)Ēka, māja
5Akadēmijas laukums 1, Rīga
(Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050)
1974 - 1982(nav uzstādīts)Ēka, māja
6Visvalža iela 4a, Rīga
(Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050)
1997(nav uzstādīts)Ēka, māja
7Akadēmijas laukums 1, Rīga
(Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050)
1992(nav uzstādīts)Ēka, māja
8Rīgas iela 28, Limbaži
(Rīgas iela 28, Limbaži, Limbažu novads, LV-4001)
1973 - 1974(nav uzstādīts)Ēka, māja
9Aspazijas bulvāris 24, Rīga
(Aspazijas bulvāris 24, Rīga, LV-1050)
1974 - 1980(nav uzstādīts)Ēka, māja
10Akadēmijas laukums 1, Rīga
(Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050)
1980 - 1991(nav uzstādīts)Ēka, māja
11Akadēmijas laukums 1, Rīga
(Akadēmijas laukums 1, Rīga, LV-1050)
1991 - 1992(nav uzstādīts)Ēka, māja
12Visvalža iela 4a, Rīga
(Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050)
1991 - 1999(nav uzstādīts)Ēka, māja
13Visvalža iela 4a, Rīga
(Visvalža iela 4A, Rīga, LV-1050)
1999 - 2020(nav uzstādīts)Ēka, māja
14Rīga
(Rīga)
1983 - 1992(nav uzstādīts)Pilsēta
15Daugavpils
(Daugavpils, Daugavpils novads)
(Nav nūruodeits)(nav uzstādīts)Pilsēta
16Krišjāņa Barona iela 1, Rīga
(Krišjāņa Barona iela 1, Rīga, LV-1050)
1981(nav uzstādīts)Ēka, māja
17Krišjāņa Barona iela 12, Rīga
(Krišjāņa Barona iela 12, Rīga, LV-1050)
1983 - 1990(nav uzstādīts)Ēka, māja
18Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga
(Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga, LV-1011)
1990 - 2020(nav uzstādīts)Ēka, māja
19Eduarda Smiļģa iela 37/39
(Eduarda Smiļģa iela 37, Rīga, LV-1002)
1978 - 2020(nav uzstādīts)Ēka, māja

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lapas lietojamību un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai lulfmi.lv digitālajos resursos. Uzzināt vairāk.